Toimari 2 -hankkeen lapsiperheryhmän kokemus vaikuttavuudesta kuntouttavassa työtoiminnassa
Makkonen, Outi; Markkanen, Marko (2020)
Makkonen, Outi
Markkanen, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031988
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Toimari 2 -hankkeen kuntouttavan työtoiminnan lapsiperheryhmän kokemusta palvelun vaikuttavuudesta. Lisäksi tutkittiin asiakkaan kokemusta palvelun antamasta tuesta työllistymiseen ja kouluttautumiseen ja työn ja perheen yhteensovittamiseen sekä asiakkaan osallisuuden kokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Tieto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli viisi. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Ryhmän alussa ja lopussa täytettyjä lomakekyselyitä käytettiin haastateltavien taustojen kartoittamiseen.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat kokivat työllistymisen tai kouluttautumisen kannalta tärkeimmäksi toimenpiteeksi korttikoulutukset ja työllistämistä tukevat ICT-harjoitukset. Työn ja perheen yhteensovittamiseen asiakkaat kokivat saaneensa parhaiten tukea toisten asiakkaiden antamasta vertaistuesta. Osallisuuden kokemuksessa nousi esille itsetunnon parantuminen sosiaalisten tilanteiden kautta ja kuulluksi tuleminen. Voimavarojen koettiin lisääntyneen palvelun myötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Tieto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli viisi. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Ryhmän alussa ja lopussa täytettyjä lomakekyselyitä käytettiin haastateltavien taustojen kartoittamiseen.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat kokivat työllistymisen tai kouluttautumisen kannalta tärkeimmäksi toimenpiteeksi korttikoulutukset ja työllistämistä tukevat ICT-harjoitukset. Työn ja perheen yhteensovittamiseen asiakkaat kokivat saaneensa parhaiten tukea toisten asiakkaiden antamasta vertaistuesta. Osallisuuden kokemuksessa nousi esille itsetunnon parantuminen sosiaalisten tilanteiden kautta ja kuulluksi tuleminen. Voimavarojen koettiin lisääntyneen palvelun myötä.