Työnopastuksen oppaan laatiminen
Koskinen, Minttu (2020)
Koskinen, Minttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062109
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli laatia yhteistyökumppanina toimivan yrityksen käyttöön yleisesti soveltuva työhönopastajan käsikirja. Aihe valikoitui yrityksen tarpeeseen yhtenäistää työhön opastamisen käytäntöjä. Oppaan tavoitteena oli mahdollistaa suunnitelmallisen työhön opastamisen toteuttaminen sekä toimia muistilistana prosessin toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu perehdyttämiseen sekä työhön opastamiseen. Perehdyttämisosiossa käsitellään perehdyttämistä yleisesti, perehdyttämistä osana henkilöstöjohtamisen toimintoja sekä sitä ohjaavia lakeja ja asetuksia. Työhön opastamisen osiossa käsitellään työhön opastamisen merkitystä, tavoitteita sekä prosessia, opastajan roolia, oppimistyylejä sekä oppimisen arviointia. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi oppaan rakentamisen tueksi käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joita olivat haastattelut sekä havainnointi.
Lopputuloksena syntyi yrityksen tarpeita vastaava opas, joka toimii opastajan tukena koko työnopastuksen prosessin ajan. Opas tarjoaa opastajille monipuolisesti tietoa työnopastukseen vaikuttavista asioista ja auttaa suunnitelmallisen opastamisen toteuttamisessa. Yritykselle jäi vastuu oppaan viemisestä käytäntöön yrityksessä, jotta käytäntöjen yhtenäistäminen voi alkaa. Yrityksen tehtäväksi jää oppaan päivittäminen, jotta siitä on hyötyä yritykselle pitkällä tähtäimellä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu perehdyttämiseen sekä työhön opastamiseen. Perehdyttämisosiossa käsitellään perehdyttämistä yleisesti, perehdyttämistä osana henkilöstöjohtamisen toimintoja sekä sitä ohjaavia lakeja ja asetuksia. Työhön opastamisen osiossa käsitellään työhön opastamisen merkitystä, tavoitteita sekä prosessia, opastajan roolia, oppimistyylejä sekä oppimisen arviointia. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi oppaan rakentamisen tueksi käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joita olivat haastattelut sekä havainnointi.
Lopputuloksena syntyi yrityksen tarpeita vastaava opas, joka toimii opastajan tukena koko työnopastuksen prosessin ajan. Opas tarjoaa opastajille monipuolisesti tietoa työnopastukseen vaikuttavista asioista ja auttaa suunnitelmallisen opastamisen toteuttamisessa. Yritykselle jäi vastuu oppaan viemisestä käytäntöön yrityksessä, jotta käytäntöjen yhtenäistäminen voi alkaa. Yrityksen tehtäväksi jää oppaan päivittäminen, jotta siitä on hyötyä yritykselle pitkällä tähtäimellä.