Osto- ja myyntiprosessin kehittäminen Yritys X Oy:ssä
Halonen, Susanna (2009)
Halonen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle kuva yrityksen osto- ja myyntilaskuprosessien tämän hetkisestä tilanteesta, ongelmista ja mahdollisuuksista kehittää prosesseja. Tässä opinnäytetyössä selvitetään pienen yrityksen mahdollisuuksia tehostaa toimintaansa myynti- ja ostoreskontran osalta ottaen huomioon sähköistämisen tuomat mahdollisuudet. Työ antaa vastauksen kysymykseen: Miten osto- ja myyntiprosessit käsittely tulisi järjestää, jotta ne olisivat mahdollisimman kustannustehokkaita?
Taloushallinnon sähköistyminen on juuri nyt ajankohtaista. Aiheesta löytyy paljon artikkeleita, joita on käytetty tutkielmassa luomaan kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä. Teoriaosuudessa käsitellään keskeisimmät käsitteet tuoreen kirjallisuuden perusteella. Tutkimusosuudessa kuvataan kohdeyrityksen prosessit nykyisellään sekä kehitysehdotuksia niiden kustannustehokkuuden parantamiseksi. Yritys X Oy:n asiakkaista yhä suurempi osa siirtyy käyttämään sähköisiä kanavia vastaanottaessaan laskuja. Siksi myös Yritys X Oy:ssä on herätty miettimään mahdollisuutta tarjota asiakkaille sähköisiä laskuja ja samalla tehostaa omaa toimintaansa.
Toimeksiantajaa varten työssä on kartoitettu palveluntarjoajien palveluita ja kustannuksia. Kartoituksen on tarkoitus tuottaa toimeksiantajalle tietoa päätöksenteon tueksi. Tutkimus on toimeksiantajalle hyödyllinen, koska se ei ajan- ja tiedon puutteen vuoksi ole itse pystynyt ottamaan selvää sähköisen laskutuksen mahdollisuuksista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että monet sähköiset ratkaisut ovat pienelle yritykselle kalliita palveluita. Osto- ja myyntilaskutuksen sähköistäminen on kuitenkin tulevaisuutta jokaisessa yrityksessä, joten johdon on tehtävä päätös investointien ajankohtaisuudessa. Lisäksi työssä on annettu useita ehdotuksia toiminnan tehokkuuden parantamiseksi myös osto- ja myyntireskontran ulkopuolelta. Näillä pienillä muutoksilla voidaan säästää aikaa ja kustannuksia. Muutosten ei tarvitse olla massiivisia tuottaakseen tuloksia.
Taloushallinnon sähköistyminen on juuri nyt ajankohtaista. Aiheesta löytyy paljon artikkeleita, joita on käytetty tutkielmassa luomaan kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä. Teoriaosuudessa käsitellään keskeisimmät käsitteet tuoreen kirjallisuuden perusteella. Tutkimusosuudessa kuvataan kohdeyrityksen prosessit nykyisellään sekä kehitysehdotuksia niiden kustannustehokkuuden parantamiseksi. Yritys X Oy:n asiakkaista yhä suurempi osa siirtyy käyttämään sähköisiä kanavia vastaanottaessaan laskuja. Siksi myös Yritys X Oy:ssä on herätty miettimään mahdollisuutta tarjota asiakkaille sähköisiä laskuja ja samalla tehostaa omaa toimintaansa.
Toimeksiantajaa varten työssä on kartoitettu palveluntarjoajien palveluita ja kustannuksia. Kartoituksen on tarkoitus tuottaa toimeksiantajalle tietoa päätöksenteon tueksi. Tutkimus on toimeksiantajalle hyödyllinen, koska se ei ajan- ja tiedon puutteen vuoksi ole itse pystynyt ottamaan selvää sähköisen laskutuksen mahdollisuuksista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että monet sähköiset ratkaisut ovat pienelle yritykselle kalliita palveluita. Osto- ja myyntilaskutuksen sähköistäminen on kuitenkin tulevaisuutta jokaisessa yrityksessä, joten johdon on tehtävä päätös investointien ajankohtaisuudessa. Lisäksi työssä on annettu useita ehdotuksia toiminnan tehokkuuden parantamiseksi myös osto- ja myyntireskontran ulkopuolelta. Näillä pienillä muutoksilla voidaan säästää aikaa ja kustannuksia. Muutosten ei tarvitse olla massiivisia tuottaakseen tuloksia.