Neuvolaikäisen lapsen uni
Tenhunen, Anna (2011)
Tenhunen, Anna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096919
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän aiheena oli neuvolaikäisen lapsen uni. Työn toimeksiantaja oli Korpilahden terveyskeskuksen lastenneuvola. Lastenneuvolan asiakkaisiin kuuluvat lapset syntymästä kuuteen ikävuoteen asti ja heidän perheensä. Kehittämistehtävässä käsiteltiin unen kehittymistä ikäkausittain sekä erilaisia unihäiriöitä ja niiden hoitoa. Työssä käsiteltiin myös vanhempien tukemista.
Uni ja nukkuminen ovat keskeisiä teemoja, etenkin lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana. Vanhemmuus alkaa usein pitkällä valvomisella, kun ennakoivien supistusten ja synnytyksen vuoksi saatetaan valvoa jopa useampi vuorokausi putkeen. Univelkaa otetaan takaisin pienissä pätkissä, koska vastasyntyneellä ei aluksi ole vuorokausirytmiä lainkaan. Myöhemmin vauvan hyvän unirytmin ja omien riittävien unituntien tavoittelusta tulee vanhempien elämän johtavia päämääriä. Ensimmäinen katkotta nukuttu yö on suuri tavoite, joka toteutuu useimmissa perheissä vasta vauvan ollessa yksivuotias, joskus myöhemminkin. Liian vähäinen nukkuminen voi lapsiperheessä jatkua jopa vuosia. Kun ensimmäinen lapsi on löytänyt unirytminsä, tulee toinen vauva ja sitten kenties kolmas. Eivätkä taaperot ja leikki-ikäisetkään aina nuku kovin hyvin. He heräilevät, näkevät pahoja unia, sairastelevat ja tulevat vanhempiensa väliin turvaan ja piehtaroivat sängyssä. (Gyldén & Katajamäki 2009, 260.) Lastenneuvolalla on merkittävä tehtävä tukea vanhempia lapsen uneen ja nukkumiseen liittyvissä asioissa. Vanhemmilla ei myöskään aina ole välttämättä tarpeeksi tietoa siitä mikä lapsen unirytmissä on normaalia ja milloin taas voidaan puhua unihäiriöistä.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa ohjelehtiset terveydenhoitajalle keskustelun tueksi puhuttaessa lap-sen unesta. Ohjelehtisiin lisättiin myös vanhemmille lisätiedoksi vinkkejä kirjallisuudesta ja Internet-lähteistä, joista he voivat halutessaan lukea ja etsiä aiheeseen liittyvää lisätietoa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli antaa lastenneuvolan terveydenhoitajalle lisätietoa unen kehittymisestä ja lasten unihäiriöistä ja niiden hoidosta sekä vanhempien tukemisesta uniongelmiin liittyen. Kehittämistehtävän tuloksena syntyi neljä eri ikäkauteen jaettua ohjelehtistä. Tieto ohjelehtisiin koottiin kehittämistehtävän materiaalia käyttäen.
Uni ja nukkuminen ovat keskeisiä teemoja, etenkin lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana. Vanhemmuus alkaa usein pitkällä valvomisella, kun ennakoivien supistusten ja synnytyksen vuoksi saatetaan valvoa jopa useampi vuorokausi putkeen. Univelkaa otetaan takaisin pienissä pätkissä, koska vastasyntyneellä ei aluksi ole vuorokausirytmiä lainkaan. Myöhemmin vauvan hyvän unirytmin ja omien riittävien unituntien tavoittelusta tulee vanhempien elämän johtavia päämääriä. Ensimmäinen katkotta nukuttu yö on suuri tavoite, joka toteutuu useimmissa perheissä vasta vauvan ollessa yksivuotias, joskus myöhemminkin. Liian vähäinen nukkuminen voi lapsiperheessä jatkua jopa vuosia. Kun ensimmäinen lapsi on löytänyt unirytminsä, tulee toinen vauva ja sitten kenties kolmas. Eivätkä taaperot ja leikki-ikäisetkään aina nuku kovin hyvin. He heräilevät, näkevät pahoja unia, sairastelevat ja tulevat vanhempiensa väliin turvaan ja piehtaroivat sängyssä. (Gyldén & Katajamäki 2009, 260.) Lastenneuvolalla on merkittävä tehtävä tukea vanhempia lapsen uneen ja nukkumiseen liittyvissä asioissa. Vanhemmilla ei myöskään aina ole välttämättä tarpeeksi tietoa siitä mikä lapsen unirytmissä on normaalia ja milloin taas voidaan puhua unihäiriöistä.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa ohjelehtiset terveydenhoitajalle keskustelun tueksi puhuttaessa lap-sen unesta. Ohjelehtisiin lisättiin myös vanhemmille lisätiedoksi vinkkejä kirjallisuudesta ja Internet-lähteistä, joista he voivat halutessaan lukea ja etsiä aiheeseen liittyvää lisätietoa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli antaa lastenneuvolan terveydenhoitajalle lisätietoa unen kehittymisestä ja lasten unihäiriöistä ja niiden hoidosta sekä vanhempien tukemisesta uniongelmiin liittyen. Kehittämistehtävän tuloksena syntyi neljä eri ikäkauteen jaettua ohjelehtistä. Tieto ohjelehtisiin koottiin kehittämistehtävän materiaalia käyttäen.