Näytä suppeat kuvailutiedot

Yrityksen markkinointiviestintä ja sähköisen markkinoinnin kehittäminen - Case: Vientirahti Oy

Hirvonen, Aino (2011)

dc.contributor.authorHirvonen, Aino
dc.date.accessioned2011-05-24T04:58:47Z
dc.date.available2011-05-24T04:58:47Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201105208923
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/30293
dc.description.abstractOpinnäytetyön aiheena oli tutkia Vientirahti Oy:n nykyistä markkinointiviestin-tää ja esittää kehitysehdotuksia yrityksen sähköistä markkinointia koskien. Ny-kyistä markkinointia tutkittiin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Vientirahti Oy on Lappeenrannassa toimiva tieliikenteen tavarankuljetukseen ja sementin tuontiin sekä myyntiin keskittyvä yksityisyritys. Yritys tekee sementtikauppaa Suomessa, kun taas tieliikenteen tavarankuljetus suuntautuu Viroon, Latviaan, Liettuaan ja Venäjälle. Yrityksellä ei ole aiemmin ollut kotisivuja ja muu sähköinen markkinointi on ollut vähäistä, joten uusasiakashankinnat ovat aiemmin tapahtuneet yrityksen omasta aloitteesta, ottamalla yhteyttä mahdollisiin asiakkaisiin. Yritys on perustettu vuonna 1996, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 1,3 miljoonaa euroa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Vientirahti Oy:n sähköistä markkinoin-tia erityisesti sähköisen viestinnän osalta. Työn teoreettisena viitekehyksenä tutustuttiin markkinointiviestinnän muotoihin B2B-kaupassa, sekä vielä tarkemmin sähköisen markkinoinnin muotoihin B2B-kaupassa. Työhön sisältyi myös asiakastyytyväisyyskysely, jolla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä nykyiseen toimintaan sementtikaupassa ja sen markkinointiin, sekä sähköisen markkinoinnin mahdollisuuksia. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 14.3. ja 4.4. välisenä aikana. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen välineenä käytettiin Internet-pohjaista Webropol-kyselyä. Lisäksi työhön kuului yrityksen Internet-sivujen sisällön suunnittelu ja käyttöönoton seuraaminen. Tutkimustulosten perusteella voitiin hahmottaa asiakkaiden mielipiteet ja näkö-kulma Vientirahti Oy:n toimintaan ja erityisesti markkinointiin. Asiakkaiden mielipiteet yrityksen toiminnasta ja markkinoinnista antoivat suuntaa myös markkinoinnin kehittämiseksi. Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä nykyiseen markkinointiin, mutta toivoivat esimerkiksi sähköpostitse tapahtuvan mainonnan tehostamista. Myös kotisivujen kehittämisen koettiin tehostavan yhteistyöstä asiakkaan ja yrityksen välillä.fi
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor`s thesis was to examine Vientirahti Ltd’s current marketing communications and present development suggestions concerning the e-marketing of the company. The current marketing communications were examined with a customer satisfaction survey. Vientirahti Ltd is a Lappeenranta based company, specialized in freight forwarding, importing and selling cement. The company’s cement business is operated in Finland whereas the freight forwarding is directed to Estonia, Latvia, Lithuania and Russia. The company has not had web sites earlier and has had a limited amount of e-marketing. The acquisition of new customers has happened mainly through the company’s own initiative by contacting potential customers. The company was founded in 1996 and it had a turnover of 1.3 million Euros in 2010. The objective of the study was to develop Vientirahti Ltd’s marketing and espe-cially e-marketing. In the theoretical part of the study the main issues were B2B marketing communications and the forms of e-marketing in B2B. The data for this study were collected by a customer satisfaction survey. The survey was to find out customer satisfaction and opinions on current operations as well as possibilities regarding marketing communications and e-marketing. The cus-tomer satisfaction survey was conducted between 14 March and 4 April. The study was implemented as a quantitative study and it was carried out through an Internet survey. The thesis also included designing the content of a new company web site and monitoring its implementation. The customers’ opinions on Vientirahti Ltd’s operations and especially market-ing became clear due to the study results. The company’s marketing operations could be developed according to these opinions. Overall the customers were satisfied with the level of current marketing but hoped for more advertising through email. Also the development of the web sites was seen useful in terms of strengthening the relationship between the customer and the company.en
dc.language.isofin
dc.publisherSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleYrityksen markkinointiviestintä ja sähköisen markkinoinnin kehittäminen - Case: Vientirahti Oyfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1575
dc.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordsähköinen markkinointi
dc.subject.keywordmarkkinointiviestintä
dc.subject.specializationInternational Business
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineKansainvälisen kaupan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot