Palvelut ja niiden hinnoittelu mainostoimistossa
Joki-Anttila, Elisa; Pajunen, Sanna (2011)
Joki-Anttila, Elisa
Pajunen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kustannukset muodostuvat mainostoimiston palveluprosessissa ja miten hinnoittelumenetelmiä hyödyntäen voidaan saada projektista parempi myyntikate niin nyt kuin tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä palvelut yleensä pitävät sisällään ja mitä palveluntuottajan tulee ottaa huomioon palvelukokonaisuuksia rakentaessaan ja niitä hinnoitellessaan. Työssä selvitettiin palveluyritysten menestymisen tekijät ja tuloksellisen hinnoittelun merkitys liiketoiminnassa. Hinnoitteluun voi vaikuttaa muun muassa palvelujen paketointi sekä piilo- ja tukipalvelut. Työssä tutkittiin eri hinnoittelumenetelmiä ja pyrittiin löytämään mainostoimistotyöhön parhaiten sopiva menetelmä. Palveluprosessin valmistusarvoa verrattiin laskutettuun työmäärään, minkä perusteella analysoitiin projektin kannattavuutta. Vaikka palveluprosessin hinnoittelu todettiin kannattavaksi, voi yritys silti toista hinnoittelumenetelmää käyttäen saavuttaa paremman myyntikatteen. Käytössä olevalla menetelmällä tulos heikkenee suurella todennäköisyydellä, mikäli suunnitteluun käytetään enemmän aikaa kuin mitä suunnitteluun on alun perin budjetoitu käytettäväksi. Useimmiten mainostoimistossa käytetty hinnoittelumenetelmä pohjautuu kustannusperusteiseen hinnoitteluun. Palveluprosessin valmistusarvon laskennassa käytettiin luonnollisesti apuna kustannuslaskentaa. Valmistusarvoa laskettaessa otettiin huomioon palveluprosessiin kohdistuneet palkkakustannukset. Tämän jälkeen projektille kohdistettiin muut hallinnolliset kustannukset. Hinnoittelumenetelmien tutkimisen avulla voidaan todeta, että aikaperusteinen tai resurssin käyttöön perustuva hinnoittelu yhdistettynä kustannusperusteiseen hinnoitteluun soveltuu parhaiten mainostoimistotyöhön. Hinnoittelu edellyttää prosessin työvaiheiden kartoittamista ja työtuntien seurantaa.