Simulaatioharjoittelun merkitys hoitotyön menetelmien oppimisessa
Ahtiala, Karri; Åström, Marjut (2011)
Ahtiala, Karri
Åström, Marjut
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää simulaatioharjoittelun merkitys hoitotyön menetelmien oppimisessa. Tarkoituksena oli tutkia kirjallisuuteen ja tutkimuksiin perustuen, onko simulaatiokeskuksissa opiskelusta hyötyä hoitotyön koulutusohjelmissa. Simulaatio-opetus on jo käytössä monessa muussa ammattiryhmässä, ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, onko simulaatio-opetuksesta hyötyä hoitotyön käytännönharjoittelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Analysoitavaksi valittiin monien tutkimusten ja artikkelien joukosta ne jotka käsittelivät simulaationkeskuksista saatuja tuloksia terveydenhuollon alalta. Aineistoa etsittiin käyttäen Laurus-, Linda- ja Ovid-tietokantoja. Tutkimuksissa sekä artikkeleissa oli muun muassa kuvattu simulaation merkitystä terveydenhuoltoalalla.
Maailmassa on simulaatiokeskuksia yli 1500 kappaletta 40 eri maassa. Suurin osa simulaa-tiokeskuksista on Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Suomessa simulaatiokeskuksia on vielä vähän suhteutettuna koulutusohjelmiin. Tutkimukset ja artikkelit osoittavat, että simulaa-tiokeskuksia tarvitaan. Simulaatiokeskukset ja potilassimulaattorit ovat yleisesti edullisia, kustannustehokkaita ja turvallisia, kun niitä käytetään koulutusohjelmien tukena. Simulaatio-opetus on opiskelijoiden kokemuksen mukaan mielenkiintoista ja todentuntuista. Simulaatio-opetus lisää mielenkiintoa teoria-opetukseen ja toimii teoriaopetusta tukevana elementtinä hoitotyön koulutusohjelmissa.
Simulaatioiden avulla toteutetusta koulutuksesta löytyi runsaasti materiaalia englanniksi. Useat artikkeleista käsittelivät opiskelua ulkomailla, eivätkä tulokset olleet suoraan siirrettävissä suomalaiseen oppimisympäristöön. Suomeksi aiheesta on julkaistu runsaasti artikkeleita. Tutkimukseen perustuvaa näyttöä ja julkaisuja aiheesta on vähän. Simulaatioharjoittelun avulla voidaan harjoitella muun muassa tiimityötä, kädentaitoja ja potilaan tutkimista. Simulaatio-opetuksessa opettajan pedagogisilla taidoilla on suuri merkitys opiskelijan oppimiselle.
Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheita voisivat olla, siirtyvätkö simulaatioharjoittelussa opitut taidot käytännössä toteutettaviksi taidoiksi sekä kuinka suuri osa ammattikorkeakouluissa annettavasta hoitotyön opetuksesta voidaan antaa simulaatiokoulutuksena.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Analysoitavaksi valittiin monien tutkimusten ja artikkelien joukosta ne jotka käsittelivät simulaationkeskuksista saatuja tuloksia terveydenhuollon alalta. Aineistoa etsittiin käyttäen Laurus-, Linda- ja Ovid-tietokantoja. Tutkimuksissa sekä artikkeleissa oli muun muassa kuvattu simulaation merkitystä terveydenhuoltoalalla.
Maailmassa on simulaatiokeskuksia yli 1500 kappaletta 40 eri maassa. Suurin osa simulaa-tiokeskuksista on Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Suomessa simulaatiokeskuksia on vielä vähän suhteutettuna koulutusohjelmiin. Tutkimukset ja artikkelit osoittavat, että simulaa-tiokeskuksia tarvitaan. Simulaatiokeskukset ja potilassimulaattorit ovat yleisesti edullisia, kustannustehokkaita ja turvallisia, kun niitä käytetään koulutusohjelmien tukena. Simulaatio-opetus on opiskelijoiden kokemuksen mukaan mielenkiintoista ja todentuntuista. Simulaatio-opetus lisää mielenkiintoa teoria-opetukseen ja toimii teoriaopetusta tukevana elementtinä hoitotyön koulutusohjelmissa.
Simulaatioiden avulla toteutetusta koulutuksesta löytyi runsaasti materiaalia englanniksi. Useat artikkeleista käsittelivät opiskelua ulkomailla, eivätkä tulokset olleet suoraan siirrettävissä suomalaiseen oppimisympäristöön. Suomeksi aiheesta on julkaistu runsaasti artikkeleita. Tutkimukseen perustuvaa näyttöä ja julkaisuja aiheesta on vähän. Simulaatioharjoittelun avulla voidaan harjoitella muun muassa tiimityötä, kädentaitoja ja potilaan tutkimista. Simulaatio-opetuksessa opettajan pedagogisilla taidoilla on suuri merkitys opiskelijan oppimiselle.
Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheita voisivat olla, siirtyvätkö simulaatioharjoittelussa opitut taidot käytännössä toteutettaviksi taidoiksi sekä kuinka suuri osa ammattikorkeakouluissa annettavasta hoitotyön opetuksesta voidaan antaa simulaatiokoulutuksena.