Esiopetusikäisten lasten tunnetaitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa
Pulkkinen, Paula (2020)
Pulkkinen, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen henkilökunnalle tunnekasvatus-malli, jonka avulla esiopetusikäisten lasten tunnetaitoja saadaan vahvistettua erilaisia toiminnallisia ja luovan ilmaisun menetelmiä käyttäen. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Vantaalla kunnallisen päiväkodin seitsemän lapsen esiopetusryhmässä. Ryhmälle ohjattiin viisi 45 minuutin mittaista toimintakertaa, joissa käytettiin erilaisia toiminnallisia ja luovan ilmaisun menetelmiä. Tavoitteena oli, että tunnekasvatusmallin sisältämien toimintakertojen avulla lapset oppivat tunnistamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan entistä paremmin. Tarkoituksena oli saada lapsi ymmärtämään tunteiden vaikutus omaan kehoon, mieleen ja käyttäytymiseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta, esiopetusikäisistä lapsista, tunteista ja tunnekasvatuksesta sekä luovista menetelmistä.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttaminen onnistui hyvin. Varhaiskasvatuksen henkilökunnalle kehitettiin viiden toimintakerran tunnekasvatusmalli jo olemassa olevaan tietoon, teoriaan ja omaan kokemukseen perustuen. Yhteistyökumppani päiväkoti aikoo hyödyntää opinnäytetyötä ja tunnekasvatusmallia jatkossa. Lapset saivat toimintakertojen avulla kokemuksen tunteiden tunnistamisesta ja ilmaisemisesta, sekä niiden vaikutuksesta omaan kehoon, mieleen ja käyttäytymiseen. Työn vaikuttavuutta on vaikea mitata mittareilla, mutta yhdessä tekemisen kautta lapset saivat kokemuksen tunnetyöskentelystä. Tunnetaitojen opettelu tulisi nähdä tärkeänä pitkällä aikavälillä, jolloin tulokset alkavat väistämättä näkymään. Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että toiminnalliset ja luovat menetelmät sopivat lasten kanssa työskentelyyn. Prosessin johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnetaitojen opettaminen varhaiskasvatuksessa ja sen merkitys lapsen sosiaaliselle kehitykselle on erittäin tärkeää. Tunnetaitojen opettelu on myös taistelua syrjäytymistä ja eriarvoisuutta vastaan.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttaminen onnistui hyvin. Varhaiskasvatuksen henkilökunnalle kehitettiin viiden toimintakerran tunnekasvatusmalli jo olemassa olevaan tietoon, teoriaan ja omaan kokemukseen perustuen. Yhteistyökumppani päiväkoti aikoo hyödyntää opinnäytetyötä ja tunnekasvatusmallia jatkossa. Lapset saivat toimintakertojen avulla kokemuksen tunteiden tunnistamisesta ja ilmaisemisesta, sekä niiden vaikutuksesta omaan kehoon, mieleen ja käyttäytymiseen. Työn vaikuttavuutta on vaikea mitata mittareilla, mutta yhdessä tekemisen kautta lapset saivat kokemuksen tunnetyöskentelystä. Tunnetaitojen opettelu tulisi nähdä tärkeänä pitkällä aikavälillä, jolloin tulokset alkavat väistämättä näkymään. Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että toiminnalliset ja luovat menetelmät sopivat lasten kanssa työskentelyyn. Prosessin johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnetaitojen opettaminen varhaiskasvatuksessa ja sen merkitys lapsen sosiaaliselle kehitykselle on erittäin tärkeää. Tunnetaitojen opettelu on myös taistelua syrjäytymistä ja eriarvoisuutta vastaan.