Nuorten seksuaalisten turvataitojen vahvistaminen toiminnallisten menetelmien avulla
Silventoinen, Jouni; Hurskainen, Wilja (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Silventoinen, Jouni
Hurskainen, Wilja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239050
Tiivistelmä
Teimme toiminnallisen opinnäytetyön nuorten seksuaalisista turvataidoista yhteistyössä Vantaan nuorisotoimen ja Hiekkaharjun nuorisotilan kanssa. Tarkoituksenamme oli toiminnallisten menetelmien kautta tukea koulujen antamaa seksuaalikasvatusta ja saada nuoret tiedostamaan omat rajansa ja seksuaalioikeutensa. Tavoitteenamme oli myös kehittää uutta luovaa toimintamallia nuorisotyöntekijöille ja muille nuorten kanssa työskenteleville seksuaaliteeman käsittelyyn. Lisäksi tahdoimme saada kokemuksen toiminnallisen teemaryhmän suunnittelusta ja vetämisestä.
Pidimme Vantaan Hiekkaharjun nuorisotilalla helmikuussa 2011 toiminnallisen viikonlopun kuudelle 15-16-vuotiaalle nuorelle yhteensä 14 tunnin ajan. Kaikki osallistujat olivat nuorisotilan vakikävijöitä. Viikonlopun pääteema oli seksuaaliset turvataidot ja sen sisällä käsittelimme nuorten omia rajoja, fyysistä koskemattomuutta, seksuaalioikeuksia ja itsetuntemusta. Toiminnallisina menetelminä käytimme pääasiallisesti draamaa, mutta myös kuvaa ja elokuvaa. Kaksi viikkoa toiminnan jälkeen pidimme nuorille vielä palkinto- / palautepäivän, jolloin myös haastattelimme osallistujat yksitellen.
Arvioimme toimintaamme nuorilta saadun välittömän palautteen sekä heille toiminnan jälkeen tehtyjen yksilöhaastattelujen kautta. Lisäksi arvioimme ohjaajuuttamme sekä toiminnan kulkua itse- ja vertaisarviointilomakkeen avulla. Opinnäytetyöprosessin arvioinnin apuna käytimme pitämäämme prosessipäiväkirjaa.
Nuoret kokivat hyötyneensä toiminnasta ja he pohtivat seksuaalisuuttaan ja omia rajojaan ryhmässä ja sen jälkeen. Toiminta tuki koulujen seksuaalikasvatuksen tunnepuolta ja harjoituksia on helppo hyödyntää vastaisuudessakin. Oma ohjaajuutemme kehittyi ja saimme kokemuksen siitä, että toiminnallisten menetelmien opiskelumme on kantanut hedelmää ja opettanut meitä kokonaisvaltaiseen ryhmän ohjaamiseen.
Pidimme Vantaan Hiekkaharjun nuorisotilalla helmikuussa 2011 toiminnallisen viikonlopun kuudelle 15-16-vuotiaalle nuorelle yhteensä 14 tunnin ajan. Kaikki osallistujat olivat nuorisotilan vakikävijöitä. Viikonlopun pääteema oli seksuaaliset turvataidot ja sen sisällä käsittelimme nuorten omia rajoja, fyysistä koskemattomuutta, seksuaalioikeuksia ja itsetuntemusta. Toiminnallisina menetelminä käytimme pääasiallisesti draamaa, mutta myös kuvaa ja elokuvaa. Kaksi viikkoa toiminnan jälkeen pidimme nuorille vielä palkinto- / palautepäivän, jolloin myös haastattelimme osallistujat yksitellen.
Arvioimme toimintaamme nuorilta saadun välittömän palautteen sekä heille toiminnan jälkeen tehtyjen yksilöhaastattelujen kautta. Lisäksi arvioimme ohjaajuuttamme sekä toiminnan kulkua itse- ja vertaisarviointilomakkeen avulla. Opinnäytetyöprosessin arvioinnin apuna käytimme pitämäämme prosessipäiväkirjaa.
Nuoret kokivat hyötyneensä toiminnasta ja he pohtivat seksuaalisuuttaan ja omia rajojaan ryhmässä ja sen jälkeen. Toiminta tuki koulujen seksuaalikasvatuksen tunnepuolta ja harjoituksia on helppo hyödyntää vastaisuudessakin. Oma ohjaajuutemme kehittyi ja saimme kokemuksen siitä, että toiminnallisten menetelmien opiskelumme on kantanut hedelmää ja opettanut meitä kokonaisvaltaiseen ryhmän ohjaamiseen.