Tukipalvelukonseptin kehittäminen rakennusalalle
Liesivesi, Kari (2011)
Liesivesi, Kari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249422
Tiivistelmä
Rakennusala on toimialana konservatiivinen, ja sillä vallitseva toimintakulttuuri sekä päivittäiset toimintatavat ovat hyvin vakiintuneita. Rakennustyömailla on totuttu ratkaisemaan päivittäisiä ongelmia tilanteen mukaan hyvin epäsystemaattisella tavalla. Taloudellisessa mielessä tehottominta on liiketoiminta, jota ei suunnitelmallisesti johdeta, vaan asioita ”ikään kuin vain tapahtuu”. Tehokkuusvaatimusten lisääntyessä rakennusalalla on kuitenkin tarvetta innovaatioihin sekä toimintakulttuurin muutokseen. Uudenlaisten toimintamallien käyttöönottamisen kautta voidaan löytää uusia keinoja lisätä tuottavuutta ja taloudellista tehokkuutta. Tästä syystä valmiiksi tuotteistettu, todellisiin asiakastarpeisiin vastaava työmaapalvelukonsepti hyödyttää työmaapalveluita tuottavan palveluyrityksen asiakkaita sekä taloudellisesti että aikataulullisesti.
Tutkimusten mukaan palveluyritykset hyödyntävät harvoin systemaattisesti palveluiden kehittämisen menetelmiä uusien palveluiden kehittämisessä. Monet yritykset puhuvat asiakaslähtöisyydestään, mutta eivät todellisuudessa kuitenkaan sisällytä asiakkaitaan millään tavalla palveluidensa kehittämiseen. Palveluiden jatkuva kehittäminen uusien, asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin perustuvien palveluiden sekä palvelukonseptin kehittäminen on kilpailukyvyn varmistamiseksi palveluyrityksille välttämätöntä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää uudenlainen palvelukonsepti rakennustyömaiden tukipalveluiden ympärille. Tässä opinnäytetyössä uuden palvelukonseptin kehittämisen motivaationa on ollut halu kehittää uudenlaista palvelua asiakaslähtöisesti ja systemaattisesti. Asiakasnäkökulman varmistamiseksi sekä uusien ideoiden lähteenä on hyödynnetty kyselytutkimusta osana palvelukonseptin kehittämisprosessia.
Opinnäytetyön lopputuloksena kehitetty palvelukonsepti on kuvattu asiakkaan saaman hyödyn ja lisäarvon näkökulmasta. Palvelukonsepti perustuu asiakkaan ensisijaisiin ja toissijaisiin tarpeisiin, ja ajatukseen, että asiakas voi räätälöidä tarvitsemistaan palveluista itselleen sopivan kokonaisuuden. Opinnäytetyössä kuvatun palvelukonseptin kaupallinen hyödyntäminen edellyttää sekä palvelutuotannon yksityiskohtaista suunnittelua, että lanseerauksen ja markkinoinnin tarkkaa suunnittelua. Jatkotutkimustarpeena on toteuttaa muun muassa markkinatutkimus palvelukonseptin kysynnästä.
Tutkimusten mukaan palveluyritykset hyödyntävät harvoin systemaattisesti palveluiden kehittämisen menetelmiä uusien palveluiden kehittämisessä. Monet yritykset puhuvat asiakaslähtöisyydestään, mutta eivät todellisuudessa kuitenkaan sisällytä asiakkaitaan millään tavalla palveluidensa kehittämiseen. Palveluiden jatkuva kehittäminen uusien, asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin perustuvien palveluiden sekä palvelukonseptin kehittäminen on kilpailukyvyn varmistamiseksi palveluyrityksille välttämätöntä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää uudenlainen palvelukonsepti rakennustyömaiden tukipalveluiden ympärille. Tässä opinnäytetyössä uuden palvelukonseptin kehittämisen motivaationa on ollut halu kehittää uudenlaista palvelua asiakaslähtöisesti ja systemaattisesti. Asiakasnäkökulman varmistamiseksi sekä uusien ideoiden lähteenä on hyödynnetty kyselytutkimusta osana palvelukonseptin kehittämisprosessia.
Opinnäytetyön lopputuloksena kehitetty palvelukonsepti on kuvattu asiakkaan saaman hyödyn ja lisäarvon näkökulmasta. Palvelukonsepti perustuu asiakkaan ensisijaisiin ja toissijaisiin tarpeisiin, ja ajatukseen, että asiakas voi räätälöidä tarvitsemistaan palveluista itselleen sopivan kokonaisuuden. Opinnäytetyössä kuvatun palvelukonseptin kaupallinen hyödyntäminen edellyttää sekä palvelutuotannon yksityiskohtaista suunnittelua, että lanseerauksen ja markkinoinnin tarkkaa suunnittelua. Jatkotutkimustarpeena on toteuttaa muun muassa markkinatutkimus palvelukonseptin kysynnästä.