Uuden käyttöliittymän suunnittelu ja tilausprosessin kehittäminen
Yli-Hukka, Nanna (2020)
Lataukset:
Yli-Hukka, Nanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102240
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin toimeksiantajayritykselle uusi käyttöliittymä ja samalla kehitettiin siihen liittyvä tilausprosessi, jotka yhdessä nopeuttavat tilauksen etenemistä nopeammalla syklillä.
Suunnitteluprosessissa selvitettiin uuden käyttöliittymän ja tilausprosessin tavoitteet: liiketoiminnan prosessin kehittäminen ja uuden käyttöliittymän suunnittelu, joka tukee edelleen prosessia. Tilausprosessin kehittäminen vaatii muutoksen toimintatavoissa niin yrityksen sisällä kuin myös asiakasrajapinnassa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus painottui kehittämisprosessiin ja käyttöliittymän suunnitteluun liittyviin seikkoihin rautalankamallista toiminnalliseen prototyyppiin. Opinnäytetyössä kuvattiin kehittämistyön prosessia, kehittämistyöhön liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä vaiheita.
Kehittämismenetelmiksi valikoituivat haastattelu, havainnointi ja vertailukehittäminen. Uuden käyttöliittymän suunnittelussa ja siihen liittyvässä tilausprosessin kehittämisessä hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen asiantuntijoita, heidän tietotaitoaan ja näkemyksiään nykyisestä järjestelmästä ja uudesta suunniteltavasta käyttöliittymästä sekä siihen liittyvästä prosessista.
Kehittämistyön tuloksena syntyi uuden käyttöliittymän prototyyppi ja tilausprosessi. Uudessa käyttöliittymässä mietittiin käytettävyyttä niin järjestelmän toiminnallisuuden kannalta kuin myös visuaalisesti. Käyttöliittymästä haluttiin sellainen järjestelmä, jonka toiminnallisuudet olivat helposti opittavissa, ja joka ohjaa käyttäjää prosessimaisesti seuraavaan vaiheeseen.
Suunnitteluprosessissa selvitettiin uuden käyttöliittymän ja tilausprosessin tavoitteet: liiketoiminnan prosessin kehittäminen ja uuden käyttöliittymän suunnittelu, joka tukee edelleen prosessia. Tilausprosessin kehittäminen vaatii muutoksen toimintatavoissa niin yrityksen sisällä kuin myös asiakasrajapinnassa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus painottui kehittämisprosessiin ja käyttöliittymän suunnitteluun liittyviin seikkoihin rautalankamallista toiminnalliseen prototyyppiin. Opinnäytetyössä kuvattiin kehittämistyön prosessia, kehittämistyöhön liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä vaiheita.
Kehittämismenetelmiksi valikoituivat haastattelu, havainnointi ja vertailukehittäminen. Uuden käyttöliittymän suunnittelussa ja siihen liittyvässä tilausprosessin kehittämisessä hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen asiantuntijoita, heidän tietotaitoaan ja näkemyksiään nykyisestä järjestelmästä ja uudesta suunniteltavasta käyttöliittymästä sekä siihen liittyvästä prosessista.
Kehittämistyön tuloksena syntyi uuden käyttöliittymän prototyyppi ja tilausprosessi. Uudessa käyttöliittymässä mietittiin käytettävyyttä niin järjestelmän toiminnallisuuden kannalta kuin myös visuaalisesti. Käyttöliittymästä haluttiin sellainen järjestelmä, jonka toiminnallisuudet olivat helposti opittavissa, ja joka ohjaa käyttäjää prosessimaisesti seuraavaan vaiheeseen.