Building the foundations for information and communications technology continuity management in a merger based company
Lalla, Markus (2009)
Lalla, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122681
Tiivistelmä
Tietohallinnon jatkuvuussuunnittelun perustan luominen liiketoimintajärjestelyiden johdosta syntyneelle yritykselle
Tämä tapaustutkimusraportti kuvaa kuinka uusi kansainvälinen yritys rakensi toiminnallisen perustan tietohallinnon jatkuvuussuunniteluun kahden kansainvälisen yrityksen yhdistettyä liiketoimintojaan. Itse kehittämishankkeena oli rakentaa kyseinen jatkuvuussuunnittelun ohjelma sekä arvioida parhaita käytäntöjä, nykyprosessin kypsyyttä sekä antaa suosituksia tulevaisuutta varten mikäli keskeiset henkilöt jostain syystä eivät olisi käytettävissä. Aihe on rajattu pääsääntöisesti liiketoiminnan jatkuvuussuunnittelun prosessikaaren alkuun, kuten BS25999 standardissa asia on määritelty, joten kouluttaminen sekä harjoittelu jäävät tässä työssä vähemmälle huomiolle.
Kvalitatiivisen työn alussa kerrotaan tarkemmin liiketoiminnan sekä tietohallinnon jatkuvuussuunnittelun yhtymäkohdista ja kuvaillaan hieman historiallista taustaa tälle ajattelulle. Yritystoiminnan koosta ja toiminnan lajista riippumatta on tärkeää kerätä välitöntä palautetta organisaatiosta sekä ymmärtää päätöksentekoon vaikuttavia syitä, erityisesti kun kaksi erilaista yrityskulttuuria kohtaavat. Tiedonkeruun metodeina käytettiin teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia sekä ryhmäkeskusteluja erilaisten merkittävien sidosryhmien jäsenten sekä informaatiotekniikan palveluiden vastuuhenkilöiden kanssa. Erityisesti kohderyhmänä oli kriittisiksi luokiteltujen palveluiden henkilöstö. Käytetyt tiedonkeruumenetelmät on kuvattu sekä arvioitu näiden soveltuvuutta tähän tapaustutkimukseen.
Tapaustutkimus käsittelee tietohallinnon jatkuvuussuunnittelun toipumiskykyä ja kansainvälisiä suuntauksia melko yleisellä tasolla. Varsinaisen toteuttamisen raportointi jätetään tarkoituksella vähemmälle aiheen luottamuksellisuudesta johtuen. Työn suurin arvo syntyy tekijälle itselleen sekä toimeksiannon tehneelle yritykselle mutta työ toimii myös hyödyllisenä vertailukohtana organisaatioille, joiden tulee täyttää velvollisuutensa informaatioteknologian palauttamisessa sekä näiden erilaisten ratkaisujen toteuttamisessa. Lisäksi lukijalle selvitetään toimitusketjun riskien merkitystä jossa tavaran- ja palveluntoimittajilla on suuri merkitys. Lopuksi havaittiin myös, että on tärkeää arvioida sisäisiä riippuvuusriskejä ja tunnistaa mahdolliset toiminnan täysin seisauttavat ongelmakohdat.
Tämä tapaustutkimusraportti kuvaa kuinka uusi kansainvälinen yritys rakensi toiminnallisen perustan tietohallinnon jatkuvuussuunniteluun kahden kansainvälisen yrityksen yhdistettyä liiketoimintojaan. Itse kehittämishankkeena oli rakentaa kyseinen jatkuvuussuunnittelun ohjelma sekä arvioida parhaita käytäntöjä, nykyprosessin kypsyyttä sekä antaa suosituksia tulevaisuutta varten mikäli keskeiset henkilöt jostain syystä eivät olisi käytettävissä. Aihe on rajattu pääsääntöisesti liiketoiminnan jatkuvuussuunnittelun prosessikaaren alkuun, kuten BS25999 standardissa asia on määritelty, joten kouluttaminen sekä harjoittelu jäävät tässä työssä vähemmälle huomiolle.
Kvalitatiivisen työn alussa kerrotaan tarkemmin liiketoiminnan sekä tietohallinnon jatkuvuussuunnittelun yhtymäkohdista ja kuvaillaan hieman historiallista taustaa tälle ajattelulle. Yritystoiminnan koosta ja toiminnan lajista riippumatta on tärkeää kerätä välitöntä palautetta organisaatiosta sekä ymmärtää päätöksentekoon vaikuttavia syitä, erityisesti kun kaksi erilaista yrityskulttuuria kohtaavat. Tiedonkeruun metodeina käytettiin teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia sekä ryhmäkeskusteluja erilaisten merkittävien sidosryhmien jäsenten sekä informaatiotekniikan palveluiden vastuuhenkilöiden kanssa. Erityisesti kohderyhmänä oli kriittisiksi luokiteltujen palveluiden henkilöstö. Käytetyt tiedonkeruumenetelmät on kuvattu sekä arvioitu näiden soveltuvuutta tähän tapaustutkimukseen.
Tapaustutkimus käsittelee tietohallinnon jatkuvuussuunnittelun toipumiskykyä ja kansainvälisiä suuntauksia melko yleisellä tasolla. Varsinaisen toteuttamisen raportointi jätetään tarkoituksella vähemmälle aiheen luottamuksellisuudesta johtuen. Työn suurin arvo syntyy tekijälle itselleen sekä toimeksiannon tehneelle yritykselle mutta työ toimii myös hyödyllisenä vertailukohtana organisaatioille, joiden tulee täyttää velvollisuutensa informaatioteknologian palauttamisessa sekä näiden erilaisten ratkaisujen toteuttamisessa. Lisäksi lukijalle selvitetään toimitusketjun riskien merkitystä jossa tavaran- ja palveluntoimittajilla on suuri merkitys. Lopuksi havaittiin myös, että on tärkeää arvioida sisäisiä riippuvuusriskejä ja tunnistaa mahdolliset toiminnan täysin seisauttavat ongelmakohdat.