Kehotunnekasvatusta ja turvataitoja Porvoon kaupungin varhaiskasvatussuunnnitelmaan
Kampman, Anu; Tukiainen, Anne (2020)
Kampman, Anu
Tukiainen, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002112270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002112270
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä Porvoon kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden tilauksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää kehotunnekasvatus ja turvataidot -osio paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä tuottaa aiheesta materiaalipaketti varhaiskasvattajien työn tueksi. Päivitys toteutetaan varhaiskasvatussuunnitelmaan vuoden 2020 aikana, jolloin myös materiaalipaketti tulee varhaiskasvatuksen henkilöstölle käytettäväksi sähköisenä tiedostona. Materiaalipaketti koostettiin siten, että se tukisi tulevaa päivitystä ja antaisi käytännön vinkkejä ja tietoa saatavilla olevista materiaaleista.
Opinnäytetyön kehittämistyötä lähestyttiin asettamiemme tutkimuskysymysten kautta sekä perehtymällä alle kouluikäisen lapsen seksuaalikasvatukseen WHO:n asettamien standardien pohjalta. Tutkimuskysymyksinä teoriaosuudessa olivat: miksi kehotunnekasvatusta ja turvataitoja tarvitaan varhaiskasvatuksessa, miten kehotunnekasvatus ja turvataidot tukevat lapsen kasvua ja kehitystä sekä minkälainen kehotunnekasvatus ja turvataidot –osion tulisi olla varhaiskasvatussuunnitelmassa? Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin Porvoon kaupungin omaan varhaiskasvatussuunni-telmaan. Opinnäytetyön teoriatausta koottiin systemaattisella lähdeaineiston keruulla. Lähdeaineistoa aiheesta löytyi runsaasti, valitsimme lähteiksi laajasta aineistoista tuoreimmat ja kohderyhmäämme parhaiten sopivimmat aineistot.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä kehotunnekasvatuksen ja turvataitojen varhaisemmasta aloittamisesta on viime vuosina puhuttu yhteiskunnassamme tapahtuneiden muutosten vuoksi. Vaikka alle kouluikäisen lapsen seksuaalikasvatusta ei vielä ole valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritelty, suosittaa Väestöliitto osaltaan kuntia lisäämään kehotunnekasvatus ja turvataidot osion paikallisiin varhaiskasvatussuunnitelmiinsa. Tuottamamme materiaali vastasi tilaajan tarpeisiin ja onnistuimme tuottamaan asetettujen tavoitteiden ja aikataulujen mukaisesti hyödyllisen ja käyttäjäystävällisen päivityksen ja materiaalin varhaiskasvattajien työn tueksi. Opinnäytetyö jättää vielä tilaa niin paikalliselle kuin valtakunnallisellekin kehittämistyölle. Aiheen ollessa varhaiskasvatuksessa uusi, voisi kehittämiskohteena olla esimerkiksi valmiiden opetuskokonaisuuksien suunnittelu eri ikätasojen mukaan materiaalipaketin sisällön pohjalta.
Asiasanat: kehotunnekasvatus, seksuaalikasvatus, turvataidot, varhaiskasvatus
Opinnäytetyön kehittämistyötä lähestyttiin asettamiemme tutkimuskysymysten kautta sekä perehtymällä alle kouluikäisen lapsen seksuaalikasvatukseen WHO:n asettamien standardien pohjalta. Tutkimuskysymyksinä teoriaosuudessa olivat: miksi kehotunnekasvatusta ja turvataitoja tarvitaan varhaiskasvatuksessa, miten kehotunnekasvatus ja turvataidot tukevat lapsen kasvua ja kehitystä sekä minkälainen kehotunnekasvatus ja turvataidot –osion tulisi olla varhaiskasvatussuunnitelmassa? Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin Porvoon kaupungin omaan varhaiskasvatussuunni-telmaan. Opinnäytetyön teoriatausta koottiin systemaattisella lähdeaineiston keruulla. Lähdeaineistoa aiheesta löytyi runsaasti, valitsimme lähteiksi laajasta aineistoista tuoreimmat ja kohderyhmäämme parhaiten sopivimmat aineistot.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä kehotunnekasvatuksen ja turvataitojen varhaisemmasta aloittamisesta on viime vuosina puhuttu yhteiskunnassamme tapahtuneiden muutosten vuoksi. Vaikka alle kouluikäisen lapsen seksuaalikasvatusta ei vielä ole valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritelty, suosittaa Väestöliitto osaltaan kuntia lisäämään kehotunnekasvatus ja turvataidot osion paikallisiin varhaiskasvatussuunnitelmiinsa. Tuottamamme materiaali vastasi tilaajan tarpeisiin ja onnistuimme tuottamaan asetettujen tavoitteiden ja aikataulujen mukaisesti hyödyllisen ja käyttäjäystävällisen päivityksen ja materiaalin varhaiskasvattajien työn tueksi. Opinnäytetyö jättää vielä tilaa niin paikalliselle kuin valtakunnallisellekin kehittämistyölle. Aiheen ollessa varhaiskasvatuksessa uusi, voisi kehittämiskohteena olla esimerkiksi valmiiden opetuskokonaisuuksien suunnittelu eri ikätasojen mukaan materiaalipaketin sisällön pohjalta.
Asiasanat: kehotunnekasvatus, seksuaalikasvatus, turvataidot, varhaiskasvatus