Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakkaiden kokemuksia ikääntyneen hoidosta ja palvelun laadusta Seinäjoen kotihoidossa

Lampi, Maiju (2011)

 
Avaa tiedosto
Maiju_Lampi.pdf (522.6Kt)
Lataukset: 


Lampi, Maiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269723
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata mitä ikääntyneet pitävät hyvänä hoitona kotihoidossa, tarkoituksena on myös kuvata Seinäjoen kotihoidon asiakkaiden kokemuksia palvelun laadusta. Tavoitteena on selvittää mitä asiakkaat itse kokevat olevan tärkeää ikääntyneen hyvässä hoidossa, sekä selvittää millaisia kokemuksia asiakkailla on Seinäjoen kotihoidon laadusta ja millaisia kehittämiskohteita aineistosta ilmenee.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yleisesti kotihoidon tarkoitusta ja tehtäviä ikääntyneen arjessa, sekä kuvaillaan elämisen kokemista ikääntyneen näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös Seinäjoen kotihoidon toimintaperiaatteita.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettoiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Haastattelu toteutettiin kuudelle Seinäjoen kotihoidon asiakkaalle. Haastateltavista kaikki käyttivät sekä kotipalvelun, että kotisairaanhoidon palveluja. Ainesto kerättiin joulukuussa 2010.

Tutkimuksessa ilmeni että ikääntyneet pitävät tärkeänä hoidossaan tasa-arvoisuutta, turvallisuuden tunnetta, arjen apua ja vuorovaikutusta. Kotihoidon laatua pidetään yleisesti hyvänä. Palvelujen saatavuus koettiin hyväksi ja palvelut toteutettiin asiakaslähtöisesti. Haastateltavat toivoivat että heidät otettaisiin vahvemmin mukaan päätöksentekoon ja että heidän mielipiteet otettaisiin hyvin huomioon. Työntekijät koettiin ammattitaitoisiksi ja palveluhalukkuus oli erittäin hyvä. Työntekijöiltä saatu kohtelu vaihteli, valtaosin kohtelu oli erittäin hyvää, mutta alistava kohtelu tai ilkeät kommentit ovat jääneet asiakkaiden mieleen. Kehittämiskohteita haastateltavat mainitsivat heikosti, mutta aineistosta ilmeni asiakkaiden sosiaalisten tapahtumien puute.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste