Alle kolmevuotiaan lapsen leikkiympäristö ryhmäperhepäivähoidossa
Tainio, Anu (2009)
Tainio, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203052
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee ryhmäperhepäivähoitokotien leikkiympäristöä kasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen on hyvä leikkiympäristö alle kolmevuotiaalle lapselle. Tutkimustehtävänä on kuvata ryhmäperhepäivähoidon kasvattajien näkemyksiä leikkiympäristöstä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto koottiin eräänlaisen teemahaastattelun ja teemallisen tarinankeruun muodossa lahtelaisilta ryhmäperhepäiväkodeilta kesällä 2006. Aineistoa pyydettiin kolmestatoista ryhmäperhepäiväkodista ja sitä saatiin takaisin viidestä talosta.
Tutkimustuloksista ilmenee, että tärkeitä asioita pienen lapsen leikkiympäristössä ovat turvallisuus, puhtaus ja siisteys. Lapsella tulee olla tilaa leikkiä. Tärkeitä asioita ovat myös järjestelmällisyys ja kauniit tavat. Ryhmäperhepäivähoidon tilat ovat usein ahtaat, eivätkä ne ole esteettisesti kauniit. Kasvattajan rooli lapsen leikissä on turvallisuuden luoja. Kasvattajan tehtävänä on tarvittaessa auttaa ja kannustaa lasta leikin maailmaan.
Tämän tutkimuksen valossa ilmeni, että leikkiympäristöä on toisissa ryhmäperhepäiväkodeissa mietitty paljon. Ympäristöllä on suuri merkitys etenkin alle kolmevuotiaan lapsen leikille, joten leikkiympäristöön tulee kiinnittää huomiota. Lapsen leikkiä huomioidaan ja ympäristöä tulee jatkuvasti muokata vastaamaan lapsen ikää ja kehitysvaihetta. Pienilläkin asioilla voi tehdä ympäristöstä leikille myönteisen. Aina ei tarvita suuria rahasummia. Oma kekseliäisyys ja mielikuvitus ovat rajana. Ennen kaikkea kasvattajien tietoisuus leikistä ja sen merkityksestä lapsen kehitykselle on jopa tärkein asia leikkiympäristössä. Hyväksyvä ja kunnioittava asenne on leikkiympäristön ilmapiiriä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto koottiin eräänlaisen teemahaastattelun ja teemallisen tarinankeruun muodossa lahtelaisilta ryhmäperhepäiväkodeilta kesällä 2006. Aineistoa pyydettiin kolmestatoista ryhmäperhepäiväkodista ja sitä saatiin takaisin viidestä talosta.
Tutkimustuloksista ilmenee, että tärkeitä asioita pienen lapsen leikkiympäristössä ovat turvallisuus, puhtaus ja siisteys. Lapsella tulee olla tilaa leikkiä. Tärkeitä asioita ovat myös järjestelmällisyys ja kauniit tavat. Ryhmäperhepäivähoidon tilat ovat usein ahtaat, eivätkä ne ole esteettisesti kauniit. Kasvattajan rooli lapsen leikissä on turvallisuuden luoja. Kasvattajan tehtävänä on tarvittaessa auttaa ja kannustaa lasta leikin maailmaan.
Tämän tutkimuksen valossa ilmeni, että leikkiympäristöä on toisissa ryhmäperhepäiväkodeissa mietitty paljon. Ympäristöllä on suuri merkitys etenkin alle kolmevuotiaan lapsen leikille, joten leikkiympäristöön tulee kiinnittää huomiota. Lapsen leikkiä huomioidaan ja ympäristöä tulee jatkuvasti muokata vastaamaan lapsen ikää ja kehitysvaihetta. Pienilläkin asioilla voi tehdä ympäristöstä leikille myönteisen. Aina ei tarvita suuria rahasummia. Oma kekseliäisyys ja mielikuvitus ovat rajana. Ennen kaikkea kasvattajien tietoisuus leikistä ja sen merkityksestä lapsen kehitykselle on jopa tärkein asia leikkiympäristössä. Hyväksyvä ja kunnioittava asenne on leikkiympäristön ilmapiiriä.