Sähköenergia ostopäätöksenä
Sokura, Sanna (2011)
Sokura, Sanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010278
Tiivistelmä
Vaikka ostokäyttäytymistä, ostopäätöksiä ja niihin keskeisimmin vaikuttavia tekijöitä on yleisesti tutkittu, sähköenergia ostopäätöksenä on kuitenkin varsin uusi aihe. Vaikka sähköenergia on vapaa kilpailulle ja kaikille ihmisille osa arkipäivää, on sen ostopäätöksestä julkista kirjallisuutta varsin vähän.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia sähköenergian ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja sitä varten toteutettiin asiakaskysely rajatulle Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n asiakasryhmälle marraskuussa 2010. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa uutta tietoa sähköenergiasta ostopäätöksenä. Tätä tietoa hyödyntämällä toimeksiantaja saa uusia, kannattavia ideoita uusasiakashankintaansa. Resurssien rajallisuuden vuoksi opinnäytetyön teoriassa ja tuloksissa keskityttiin lähinnä kuluttaja-asiakkaisiin, yrittäjäasiakkaita kuitenkaan täysin unohtamatta.
Tutkimuksen tuloksena sähköenergian ostopäätöksessä asiakaspalveluun liittyvät tekijät osoittautuivat yrityksen toimintaan liittyviä tekijöitä merkittävämmiksi. Kaikkein tärkeimpinä tekijöinä pidettiin ystävällisyyttä ja asiantuntemusta. Yrityksen toimintaan liittyvistä tekijöistä eniten vastaajien sähköenergian ostopäätökseen vaikutti luotettavuus.
Opinnäytetyön mahdolliset vaikutukset tulevat näkymään Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n uusasiakashankinnassa ja markkinoinnissa. Joitakin tutkimuksen tuloksia verrattiin aikaisempiin sähköenergiaan liittyviin tutkimuksiin, ja myös tämän tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa verrata mahdollisiin jatkotutkimuksiin.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia sähköenergian ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja sitä varten toteutettiin asiakaskysely rajatulle Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n asiakasryhmälle marraskuussa 2010. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa uutta tietoa sähköenergiasta ostopäätöksenä. Tätä tietoa hyödyntämällä toimeksiantaja saa uusia, kannattavia ideoita uusasiakashankintaansa. Resurssien rajallisuuden vuoksi opinnäytetyön teoriassa ja tuloksissa keskityttiin lähinnä kuluttaja-asiakkaisiin, yrittäjäasiakkaita kuitenkaan täysin unohtamatta.
Tutkimuksen tuloksena sähköenergian ostopäätöksessä asiakaspalveluun liittyvät tekijät osoittautuivat yrityksen toimintaan liittyviä tekijöitä merkittävämmiksi. Kaikkein tärkeimpinä tekijöinä pidettiin ystävällisyyttä ja asiantuntemusta. Yrityksen toimintaan liittyvistä tekijöistä eniten vastaajien sähköenergian ostopäätökseen vaikutti luotettavuus.
Opinnäytetyön mahdolliset vaikutukset tulevat näkymään Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n uusasiakashankinnassa ja markkinoinnissa. Joitakin tutkimuksen tuloksia verrattiin aikaisempiin sähköenergiaan liittyviin tutkimuksiin, ja myös tämän tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa verrata mahdollisiin jatkotutkimuksiin.