Transitoliikenteen hallintajärjestelmät osana Mobiilisatama-projektia
Kuparinen, Joonas (2011)
Lataukset:
Kuparinen, Joonas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010367
Tiivistelmä
Tämä työ tehtiin osaksi Mobiilisatama-projektia ja sen toimeksiantaja on projektissa tutkimusosapuolena oleva Kymenlaakson ammattikorkeakoulu / Kymi Technology.
Työssä kartoitettiin olemassa olevia ja kehitteillä olevia transitoliikenteen hallintajärjestelmiä ja niiden käyttökelpoisuutta rekkajonoennusteiden luomisessa. Tarkoituksena oli myös tarkastella hallintajärjestelmien ja Mobiilisatama-projektissa luotavan sataman infokeskuksen välisiä rajapintoja. Tavoitteena oli selvittää laajasti vaihtoehtoja, joita älykkään liikenteen sovellukset antaisivat transitoliikenteen hallinnalle.
Pääasiallisesti tutkimuskeinoina käytettiin viranomaisten laatimia internet-julkaisuja transitoliikenteestä, joita löytyikin kiitettävästi. Tiehallinnon ja Buuma Oy:n työntekijöiden haastatteluista kerääntyi myös paljon tärkeää ja ajankohtaista tietoa. Lisäksi Mobiilisatama-projektin julkaisuista löytyi paljon käyttökelpoista tietoa.
Työssä esitettyjen rajaliikenteen hallintatapojen ja -järjestelmien tekninen esittely sekä rajapintojen konkreettinen tarkastelu jäi vähemmälle. Työssä onnistuttiin kartoitta-maan enemmän sen sijaan transitoliikenteen hallintajärjestelmiä ja rekkajonoennus-teen luomisen ongelmakohtia sekä mahdollisia ratkaisuja niihin.
Työssä kartoitettiin olemassa olevia ja kehitteillä olevia transitoliikenteen hallintajärjestelmiä ja niiden käyttökelpoisuutta rekkajonoennusteiden luomisessa. Tarkoituksena oli myös tarkastella hallintajärjestelmien ja Mobiilisatama-projektissa luotavan sataman infokeskuksen välisiä rajapintoja. Tavoitteena oli selvittää laajasti vaihtoehtoja, joita älykkään liikenteen sovellukset antaisivat transitoliikenteen hallinnalle.
Pääasiallisesti tutkimuskeinoina käytettiin viranomaisten laatimia internet-julkaisuja transitoliikenteestä, joita löytyikin kiitettävästi. Tiehallinnon ja Buuma Oy:n työntekijöiden haastatteluista kerääntyi myös paljon tärkeää ja ajankohtaista tietoa. Lisäksi Mobiilisatama-projektin julkaisuista löytyi paljon käyttökelpoista tietoa.
Työssä esitettyjen rajaliikenteen hallintatapojen ja -järjestelmien tekninen esittely sekä rajapintojen konkreettinen tarkastelu jäi vähemmälle. Työssä onnistuttiin kartoitta-maan enemmän sen sijaan transitoliikenteen hallintajärjestelmiä ja rekkajonoennus-teen luomisen ongelmakohtia sekä mahdollisia ratkaisuja niihin.