KESTOPUUN TUOTEKUVA
Kostamo, Kari (2011)
Kostamo, Kari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia kuluttajien käsityksiä kestopuusta. Tutkimuksen on teettänyt Kestopuuteollisuus ry keväällä 2011. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää kuluttajien käsityksiä kestopuutuotteista ja niiden ominaisuuksista. Tutkimuksella on haluttu myös selvittää, kuinka hyvin kestopuutuotteet vastaavat kuluttajien asettamiin vaatimuksiin ja toiveisiin.
Tutkimus koostuu teoriaosiosta ja kokeellisesta osiosta. Teoriaosiossa käsitellään lyhyesti yhdistyksen historia ja toiminta sekä painekyllästyksen periaatteet. Tutkimuksen toinen eli kokeellinen osio suoritettiin kyselynä 7 - 10.4.2011 pidetyillä Oma Koti–messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Messuilla yli 18-vuotiaita miehiä ja naisia pyydettiin ottamaan osaa kestopuun tuotekuvatutkimukseen, vastaamalla muutaman minuutin kestävään kaksipuoliseen kyselylomakkeeseen. Kyselytutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 295 kappaletta. Näistä tutkimuksessa käytettiin kuitenkin vain 277 vastausta, koska osa oli puutteellisia.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tehty tuotekuvatutkimus antaa arvokasta tietoa Kestopuuteollisuus ry:lle nyt ja tulevaisuudessa. Tuloksista voidaan päätellä, että kuluttajien tietämystä kestopuutuotteista on syytä parantaa panostamalla mainontaan ja tuotetietouteen. Kestopuutuotteita on tulevaisuudessa syytä kehittää en-tisestään kuluttajien vaatimusten mukaisiksi.
Tutkimus koostuu teoriaosiosta ja kokeellisesta osiosta. Teoriaosiossa käsitellään lyhyesti yhdistyksen historia ja toiminta sekä painekyllästyksen periaatteet. Tutkimuksen toinen eli kokeellinen osio suoritettiin kyselynä 7 - 10.4.2011 pidetyillä Oma Koti–messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Messuilla yli 18-vuotiaita miehiä ja naisia pyydettiin ottamaan osaa kestopuun tuotekuvatutkimukseen, vastaamalla muutaman minuutin kestävään kaksipuoliseen kyselylomakkeeseen. Kyselytutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 295 kappaletta. Näistä tutkimuksessa käytettiin kuitenkin vain 277 vastausta, koska osa oli puutteellisia.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tehty tuotekuvatutkimus antaa arvokasta tietoa Kestopuuteollisuus ry:lle nyt ja tulevaisuudessa. Tuloksista voidaan päätellä, että kuluttajien tietämystä kestopuutuotteista on syytä parantaa panostamalla mainontaan ja tuotetietouteen. Kestopuutuotteita on tulevaisuudessa syytä kehittää en-tisestään kuluttajien vaatimusten mukaisiksi.