Kunnallisen liikelaitoksen johtosääntö : Lain vaatimukset ja toteutus käytännössä - Helli-liikelaitos
Hukka, Jaana (2011)
Hukka, Jaana
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110525
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitän kunnallisen liikelaitoksen johtosääntöön kohdistuvat oikeudelliset vaatimukset. Tutkimukseni taustalla on se, kuinka tarkoin laki määrittää kunnallisen liikelaitoksen johtosääntöä ja mitä eri lakeja sen laatimisessa tulee huomioida ja on jo huomioitu. Oikeustieteellisen tutkimuksen aihe liittyy oikeusnormeihin ja niillä toteutettavaan yhteiskunnalliseen sääntelyyn tai oikeudelliseen ajatteluun. Lainopin eli oikeusdogmatiikan keskeisenä tutkimusongelmana on selvittää, mikä on voimassa olevan oikeuden sisältö käsiteltävässä oikeusongelmassa.
Johtosäännöllä annetaan kunnan sisäiseen hallintoon kohdistuvia määräyksiä ja ohjeita. Lainsäädäntö ei ohjaa johtosäännön laadintaa tiukasti. Helli-liikelaitoksen johtosääntö on laadittu lainmukaisesti. Siinä on mukana liikelaitoksen johtajan sekä johtokunnan tehtävät kuten ne on kuntalaissa määrätty. Johtosääntöön on otettu melko laajasti mukaan eri viranhaltijoiden toimivallan jakoa sekä tehtäviä. Tavoitteena on ollut toiminnan selkiyttäminen johtosäännön avulla.
Kuntien huono taloudellinen tilanne pakottaa kunnat etsimään taloudellisempia tapoja tuottaa palveluja. Tuotteistaminen, kilpailuttaminen ja toiminnan seuranta tulevat merkittävään rooliin tulevaisuudessa. Useissa kunnissa on käytössä tilaaja-tuottaja-toimintamalli palveluiden toteutuksessa. Jatkotutkimus tilaajaosapuolesta ja sen roolista toiminnan tehostajana olisi mielenkiintoinen toteuttaa.
Johtosäännöllä annetaan kunnan sisäiseen hallintoon kohdistuvia määräyksiä ja ohjeita. Lainsäädäntö ei ohjaa johtosäännön laadintaa tiukasti. Helli-liikelaitoksen johtosääntö on laadittu lainmukaisesti. Siinä on mukana liikelaitoksen johtajan sekä johtokunnan tehtävät kuten ne on kuntalaissa määrätty. Johtosääntöön on otettu melko laajasti mukaan eri viranhaltijoiden toimivallan jakoa sekä tehtäviä. Tavoitteena on ollut toiminnan selkiyttäminen johtosäännön avulla.
Kuntien huono taloudellinen tilanne pakottaa kunnat etsimään taloudellisempia tapoja tuottaa palveluja. Tuotteistaminen, kilpailuttaminen ja toiminnan seuranta tulevat merkittävään rooliin tulevaisuudessa. Useissa kunnissa on käytössä tilaaja-tuottaja-toimintamalli palveluiden toteutuksessa. Jatkotutkimus tilaajaosapuolesta ja sen roolista toiminnan tehostajana olisi mielenkiintoinen toteuttaa.