Tilauksenkäsittelyn tehokkuuden tutkiminen puusepänyrityksessä
Väisänen, Teemu (2011)
Väisänen, Teemu
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110693
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tilauksenkäsittelyprosessin tehokkuutta Ecolam Oy:n sisällä. Työn tarkoituksena oli saada kuvaa yrityksen tilauksenkäsittelyprosessin tilasta ja löytää mahdolliset ongelmat ja työkalut niiden poistamiseksi. Tavoitteena on siis löytää yrityksen tilauksenkäsittelyprosessille kehitysmahdollisuuksia.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Teoriaosassa selvitetään taustaa tilauksenkäsittelyprosessin ajattelusta yleisesti ja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat sen tehokkuuteen. Teoriaosassa käsitellään myös tavoitteita, joihin olisi hyvä pyrkiä. Yrityksen tavoitteissa on otettu huomioon viittauksia myös yrityksen sisällä käytyihin keskusteluihin. Teoriaosuuteen sisältyy myös yritysesittely.
Empiirinen osa on tehty kyselytutkimuksena Ecolam Oy:n tilauksenkäsittelijöille. Siinä käsitellään Ecolam Oy:n tilauksenkäsittelyprosessin nykytilaa ja siinä esiintyviä ongelmia tai puutteita. Kartoituksen tukena on opinnäytetyössä hyödynnetty kyselytutkimusta ja tilauksenkäsittelijöiden kanssa suoritettuja keskusteluja. Tutkimusaineisto koostuu keskusteluista ja kyselystä saaduista tiedoista, joiden pohjalta oli tavoitteena löytää kehitysehdotuksia tilauksenkäsittelyprosessiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yrityksen tilauksenkäsittelyprosessi on asiakkaan näkökulmasta melko hyvää tasoa ja se toimii asiakkaan tarpeiden mukaan. Tilauksenkäsittelyprosessin aikana tapahtuvat ongelmat liittyvät yrityksen sisällä tapahtuvaan tiedonkulkuun ja osittain myös tiedonhallinnan puutteisiin. Näiden ongelmien ratkaiseminen helpottaisi tilauksenkäsittelijän työtä ja tehostaisi koko tilauksenkäsittelyprosessia vaikuttaen samalla myös muihin prosesseihin.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Teoriaosassa selvitetään taustaa tilauksenkäsittelyprosessin ajattelusta yleisesti ja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat sen tehokkuuteen. Teoriaosassa käsitellään myös tavoitteita, joihin olisi hyvä pyrkiä. Yrityksen tavoitteissa on otettu huomioon viittauksia myös yrityksen sisällä käytyihin keskusteluihin. Teoriaosuuteen sisältyy myös yritysesittely.
Empiirinen osa on tehty kyselytutkimuksena Ecolam Oy:n tilauksenkäsittelijöille. Siinä käsitellään Ecolam Oy:n tilauksenkäsittelyprosessin nykytilaa ja siinä esiintyviä ongelmia tai puutteita. Kartoituksen tukena on opinnäytetyössä hyödynnetty kyselytutkimusta ja tilauksenkäsittelijöiden kanssa suoritettuja keskusteluja. Tutkimusaineisto koostuu keskusteluista ja kyselystä saaduista tiedoista, joiden pohjalta oli tavoitteena löytää kehitysehdotuksia tilauksenkäsittelyprosessiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yrityksen tilauksenkäsittelyprosessi on asiakkaan näkökulmasta melko hyvää tasoa ja se toimii asiakkaan tarpeiden mukaan. Tilauksenkäsittelyprosessin aikana tapahtuvat ongelmat liittyvät yrityksen sisällä tapahtuvaan tiedonkulkuun ja osittain myös tiedonhallinnan puutteisiin. Näiden ongelmien ratkaiseminen helpottaisi tilauksenkäsittelijän työtä ja tehostaisi koko tilauksenkäsittelyprosessia vaikuttaen samalla myös muihin prosesseihin.