Mysteerisarjan ensimmäisen osan rakenne
Ryynänen, Aki (2011)
Ryynänen, Aki
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110691
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni raporttiosuudessa tarkastelen käsikirjoittamani 12-osaisen ”Peetlehemi”-televisiosarjan ensimmäistä osaa kirjallisuus- ja genretutkijan John G. Caweltin mysteeritarinoiden formuloiden pohjalta. Vertaan työtäni myös Hollywood-elokuvan kolmen näytöksen malliin. Työni tarkoitus on löytää käsikirjoituksestani elementtejä, jotka sijoittavat sen johonkin Caweltin formuloista. Kirjoittamani sarjan ensimmäisen osan rakenteen tarkastelun toivon auttavan minua sarjan 11 muun osan kirjoittamisessa.
Aluksi esittelen lyhyesti kirjoittamani ”Peetlehemi” -sarjan sekä tarkemmin ensimmäisen osan, jonka analysointiin keskityn työssäni. Seuraavassa luvussa esittelen Caweltin klassisen ja kovaksikeitetyn -mysteeritarinan formulat sekä elokuvan kolmen näytöksen mallin. Esittelyjen jälkeen paneudun tutkimaan ”Peetlehemi”-sarjan ensimmäisen osan rakennetta ja etsin siitä mysteeritarinoille tyypillisiä elementtejä.
Lopuksi vedän yhteen havaintojani ja selvitän, onko formuloiden tuntemisesta hyötyä käsikirjoitustyössä. ”Peetlehemi”-sarjasta löytyy niin klassisen kuin myös kovaksikeitetyn mysteeriformulan osasia. Sen määritteleminen vain yhteen formulaan ei ole hedelmällistä, sillä tämän päivän mysteeritarinoiden formulat sekoittuvat. Formuloiden tuntemus on hyödyllistä käsikirjoittajalle, koska se voi olla avuksi käsikirjoituksen rakenteen hahmottamisessa.
Aluksi esittelen lyhyesti kirjoittamani ”Peetlehemi” -sarjan sekä tarkemmin ensimmäisen osan, jonka analysointiin keskityn työssäni. Seuraavassa luvussa esittelen Caweltin klassisen ja kovaksikeitetyn -mysteeritarinan formulat sekä elokuvan kolmen näytöksen mallin. Esittelyjen jälkeen paneudun tutkimaan ”Peetlehemi”-sarjan ensimmäisen osan rakennetta ja etsin siitä mysteeritarinoille tyypillisiä elementtejä.
Lopuksi vedän yhteen havaintojani ja selvitän, onko formuloiden tuntemisesta hyötyä käsikirjoitustyössä. ”Peetlehemi”-sarjasta löytyy niin klassisen kuin myös kovaksikeitetyn mysteeriformulan osasia. Sen määritteleminen vain yhteen formulaan ei ole hedelmällistä, sillä tämän päivän mysteeritarinoiden formulat sekoittuvat. Formuloiden tuntemus on hyödyllistä käsikirjoittajalle, koska se voi olla avuksi käsikirjoituksen rakenteen hahmottamisessa.