Päivystyspotilaan vastaanottoprosessi Mäntsälän terveyskeskuksessa
Rantala, Elina (2011)
Rantala, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060210791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060210791
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata päivystyspotilaan vastaanottoprosessi Mäntsälän terveyskeskuksen päivystyksessä. Vuonna 2010 Mäntsälän kunnan strategiasuunnitelmassa on asetettu tavoitteeksi päivystyspotilaan prosessin kuvaus. Päivystystoiminnan kehittäminen aloitettiin kaksi vuotta sitten keskittämällä päivystyksen ajanvaraustoiminta koskemaan vain päivystyksen ajanvarausta sekä keskittämällä oma henkilökunta päivystykseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa kuvataan prosessia ja päivystystoimintaa perusterveydenhuollossa. Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty lähteenä mm. Yhtenäiset päivystyshoidon perusteet -raporttia, jossa kuvataan päivystyspotilaan hoitoa.
Prosessikuvauksen tarve on työelämälähtöinen. Opinnäytetyössä avataan päivystyspotilaan vastaanottoprosessi Mäntsälän terveyskeskuksen päivystyksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää päivystyksen toimintaa ja kuvata päivystysluonteisen hoidon toteutumista. Toiminnan selkiyttämisellä pyritään tarjoamaan päivystyspotilaille tarpeen mukainen ja samanlainen hoito kaikissa tilanteissa.
Opinnäytetyö jäsentää päivystyspotilaan vastaanottoprosessia ja prosessikuvauksen avulla on helpompi hahmottaa potilaan hoitoa päivystyksessä. Vastaanottoprosessin kuvaus auttaa myös uutta työntekijää perehtymään paremmin päivystyksen toimintaan. Taloudellisesta näkökulmasta opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa päivystyspalvelut mahdollisimman edullisesti kohdentamalla päivystyspotilaan käynnit oikeisiin hoitopaikkoihin. Tarkoituksena on päivystyksen toiminnan tehostaminen ja lähipalveluiden saatavuuden turvaaminen.
Olen kuvannut päivystyspotilaan vastaanottoprosessin kaaviona. Sekä olen avannut sen kertomalla miten Mäntsälän terveyskeskuksen henkilökunta toimii päivystyspotilaan saapuessa päivystykseen ja mitä toimenpiteitä lähi- tai sairaanhoitaja tekee päivystyspotilaalle. Vastaanottoprosessikaavio ohjaa lähi- ja sairaanhoitajaa päivystyspotilaan hoidossa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa kuvataan prosessia ja päivystystoimintaa perusterveydenhuollossa. Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty lähteenä mm. Yhtenäiset päivystyshoidon perusteet -raporttia, jossa kuvataan päivystyspotilaan hoitoa.
Prosessikuvauksen tarve on työelämälähtöinen. Opinnäytetyössä avataan päivystyspotilaan vastaanottoprosessi Mäntsälän terveyskeskuksen päivystyksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää päivystyksen toimintaa ja kuvata päivystysluonteisen hoidon toteutumista. Toiminnan selkiyttämisellä pyritään tarjoamaan päivystyspotilaille tarpeen mukainen ja samanlainen hoito kaikissa tilanteissa.
Opinnäytetyö jäsentää päivystyspotilaan vastaanottoprosessia ja prosessikuvauksen avulla on helpompi hahmottaa potilaan hoitoa päivystyksessä. Vastaanottoprosessin kuvaus auttaa myös uutta työntekijää perehtymään paremmin päivystyksen toimintaan. Taloudellisesta näkökulmasta opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa päivystyspalvelut mahdollisimman edullisesti kohdentamalla päivystyspotilaan käynnit oikeisiin hoitopaikkoihin. Tarkoituksena on päivystyksen toiminnan tehostaminen ja lähipalveluiden saatavuuden turvaaminen.
Olen kuvannut päivystyspotilaan vastaanottoprosessin kaaviona. Sekä olen avannut sen kertomalla miten Mäntsälän terveyskeskuksen henkilökunta toimii päivystyspotilaan saapuessa päivystykseen ja mitä toimenpiteitä lähi- tai sairaanhoitaja tekee päivystyspotilaalle. Vastaanottoprosessikaavio ohjaa lähi- ja sairaanhoitajaa päivystyspotilaan hoidossa.