Sosiaalinen media autokoulun markkinoinnissa
Hukka, Susanna (2011)
Hukka, Susanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611029
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan jatkuvasti viime vuosina, ja internetin käyttäjille on tarjolla useita erilaisia palveluita. Yhä useammat ihmiset ovat sosiaalisen median käyttäjiä, joten siellä markkinoimalla on voinut saada entistä paremmin näkyvyyttä. Sosiaalisen median markkinointia suunniteltaessa tulee ottaa huomioon yrityksen strategia ja tavoitteet, jotta viestintä näkyy asiakkaalle kokonaisuutena. Liikennekoulu Voutilainen Ky on joensuulainen autokoulu, jonka tavoitteena olisi aloittaa sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Liikennekoulu Voutilaiselle sosiaalisen median ohjeistus, jotta yrityksellä olisi selkeä suunnitelma sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissaan. Ohjeistus sisältää yleisten sosiaalisen median ohjeiden lisäksi myös käytännön neuvoja sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Opinnäytetyötä tehdessä paneuduttiin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä tehtiin teemahaastattelu Liikennekoulu Voutilainen Ky:n johtajalle. Yhtenä menetelmänä käytettiin myös benchmarkingia, jolloin seurattiin kuukauden ajan kuuden autokoulun Facebook-sivuja.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sosiaalisen median ohjeistus Liikennekoulu Voutilainen Ky:lle. Tätä ohjetta hyödyntämällä Liikennekoulu Voutilainen Ky voi aloittaa markkinoinnin sosiaalisen median palveluissa ja saada sitä kautta lisää näkyvyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Liikennekoulu Voutilaiselle sosiaalisen median ohjeistus, jotta yrityksellä olisi selkeä suunnitelma sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissaan. Ohjeistus sisältää yleisten sosiaalisen median ohjeiden lisäksi myös käytännön neuvoja sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Opinnäytetyötä tehdessä paneuduttiin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä tehtiin teemahaastattelu Liikennekoulu Voutilainen Ky:n johtajalle. Yhtenä menetelmänä käytettiin myös benchmarkingia, jolloin seurattiin kuukauden ajan kuuden autokoulun Facebook-sivuja.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sosiaalisen median ohjeistus Liikennekoulu Voutilainen Ky:lle. Tätä ohjetta hyödyntämällä Liikennekoulu Voutilainen Ky voi aloittaa markkinoinnin sosiaalisen median palveluissa ja saada sitä kautta lisää näkyvyyttä.