Hertz Autovuokraamon sisäisen viestinnän kehittäminen
Nurmi, Olli (2011)
Nurmi, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208919
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sisäisen viestinnän toimivuutta Hertz Autovuokraamon toimipisteiden henkilökunnan näkökulmasta. Tämä tarkoitus jaettiin kahteen tutkimusongelmaan: Miten sisäinen viestintä toimii Hertz Autovuokraamossa ja minkälaisia kehittämistarpeita sisäisessä viestinnässä henkilökunnan mielestä on?
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui sisäisen viestinnän ja viestintäkulttuurin teorioista. Teoreettinen viitekehys on rakennettu lähinnä Åbergin ja Juholinin näkemysten pohjalta.
Tutkimuskohteena olivat Hertz Autovuokraamon toimintaa Suomessa harjoittavan First Rent A Car Finland Oy:n toimipisteet. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin lomakekyselynä. Tutkimusaineisto koostui kyselyn vastauksista. Kyselylomakkeita lähetettiin 77 kappaletta ja vastausprosentti oli 33,8.
Tutkimuksessa tutkittiin mm. henkilökunnan yleistä mielipidettä sisäisen viestinnän tilasta, tiedon saantia esimerkiksi ohjeista ja tavasta toimia, tiedon kulkua organisaation sisällä ja tiedon määrää sekä laatua.
Tutkimustulokset koottiin palautetuista lomakkeista. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Hertz Autovuokraamon operatiivisen osaston työntekijät ovat pääosin tyytyväisiä sisäiseen viestintään. Henkilökunnan mielestä parannettavaa on kuitenkin esimerkiksi viestinnän riittävyydessä ja oman työn palautteen saannissa.
Tutkimustulosten ja avoimiin kysymyksiin saatujen vastausten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia. Vastauksissa käytössä oleva intranet-järjestelmä Boxi paljastui kaikkein tärkeimmäksi tiedonsaanti- ja tiedonhakukanavaksi. Tämän perusteella tärkeimpänä kehitysehdotuksena oli Boxin selkeyttäminen ja siellä olevan ohjeistuksen korjaaminen ajantasaiseksi ja yksiselitteiseksi. Toinen kehitysehdotus oli sisäisen viestinnän tärkeyden korostaminen työntekijöille.
Lisäksi ehdotettiin sisäisen viestinnän tilan tutkimista jatkossa säännöllisen väliajoin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui sisäisen viestinnän ja viestintäkulttuurin teorioista. Teoreettinen viitekehys on rakennettu lähinnä Åbergin ja Juholinin näkemysten pohjalta.
Tutkimuskohteena olivat Hertz Autovuokraamon toimintaa Suomessa harjoittavan First Rent A Car Finland Oy:n toimipisteet. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin lomakekyselynä. Tutkimusaineisto koostui kyselyn vastauksista. Kyselylomakkeita lähetettiin 77 kappaletta ja vastausprosentti oli 33,8.
Tutkimuksessa tutkittiin mm. henkilökunnan yleistä mielipidettä sisäisen viestinnän tilasta, tiedon saantia esimerkiksi ohjeista ja tavasta toimia, tiedon kulkua organisaation sisällä ja tiedon määrää sekä laatua.
Tutkimustulokset koottiin palautetuista lomakkeista. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Hertz Autovuokraamon operatiivisen osaston työntekijät ovat pääosin tyytyväisiä sisäiseen viestintään. Henkilökunnan mielestä parannettavaa on kuitenkin esimerkiksi viestinnän riittävyydessä ja oman työn palautteen saannissa.
Tutkimustulosten ja avoimiin kysymyksiin saatujen vastausten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia. Vastauksissa käytössä oleva intranet-järjestelmä Boxi paljastui kaikkein tärkeimmäksi tiedonsaanti- ja tiedonhakukanavaksi. Tämän perusteella tärkeimpänä kehitysehdotuksena oli Boxin selkeyttäminen ja siellä olevan ohjeistuksen korjaaminen ajantasaiseksi ja yksiselitteiseksi. Toinen kehitysehdotus oli sisäisen viestinnän tärkeyden korostaminen työntekijöille.
Lisäksi ehdotettiin sisäisen viestinnän tilan tutkimista jatkossa säännöllisen väliajoin.