Markkinointisuunnitelma sveitsiläiselle FinS-Tours-matkatoimistolle
Turunen, Niina; Kasurinen, Elisa (2011)
Turunen, Niina
Kasurinen, Elisa
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611027
Tiivistelmä
FinS-Tours on Sveitsissä sijaitseva matkatoimisto, joka on jo vuodesta 1985 asti välittänyt matkoja asiakkaille Suomessa ja Sveitsissä. Yritys ei ole viime vuosina voinut keskittyä yrityksen markkinointiin, koska pienessä yrityksessä resurssit kehittämistyöhön ovat rajalliset. Tutkimustyömme tarkoituksena oli tehdä toimeksiantoyritykselle markkina-analyysi ja kilpailija-analyysi, joiden pohjalta teimme yritykselle markkinointisuunnitelman. Tutkimuksen pohjana olivat toimeksiantajan toiveet ja teoriatieto markkinoinnista nykypäivänä.
Opinnäytetyön tiedonhaussa käytettiin yrittäjän haastattelua, kenttätutkimusta ja kirjallisia lähteitä sekä internetiä. Tutkimuksessa selvitettiin matkailumarkkinoiden rakennetta ja matkailijoiden ostokäyttäytymistä Suomessa ja Sveitsissä. Kartoitimme erilaisia markkinointikeinoja matkailualalla asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Selvitimme myös sosiaalista mediaa käsitteenä ja sen käyttöä markkinoinnissa. Koska yritys on pieni, tuli markkinointikeinojen olla sopivalla tasolla ja esitetty niin, että yrityksen omat työntekijät voivat helposti hallinnoida niitä.
Tutkimustuloksia käytettiin markkinoinnin suunnittelemiseen ja tuotevalikoiman kehittämisehdotuksiin. Lisäksi selvitettiin, kuinka sosiaalisen median eri sivustoja voidaan käyttää hyödyksi markkinoinnissa. Tutkimuksessa analysoitiin, miten yrityksen määrittelemät kohderyhmät saadaan tavoitettua ja kuinka markkinoinnista saadaan pienelle yritykselle kustannustehokasta.
Opinnäytetyön tiedonhaussa käytettiin yrittäjän haastattelua, kenttätutkimusta ja kirjallisia lähteitä sekä internetiä. Tutkimuksessa selvitettiin matkailumarkkinoiden rakennetta ja matkailijoiden ostokäyttäytymistä Suomessa ja Sveitsissä. Kartoitimme erilaisia markkinointikeinoja matkailualalla asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Selvitimme myös sosiaalista mediaa käsitteenä ja sen käyttöä markkinoinnissa. Koska yritys on pieni, tuli markkinointikeinojen olla sopivalla tasolla ja esitetty niin, että yrityksen omat työntekijät voivat helposti hallinnoida niitä.
Tutkimustuloksia käytettiin markkinoinnin suunnittelemiseen ja tuotevalikoiman kehittämisehdotuksiin. Lisäksi selvitettiin, kuinka sosiaalisen median eri sivustoja voidaan käyttää hyödyksi markkinoinnissa. Tutkimuksessa analysoitiin, miten yrityksen määrittelemät kohderyhmät saadaan tavoitettua ja kuinka markkinoinnista saadaan pienelle yritykselle kustannustehokasta.