Ryhmäkodin toimintakulttuurin kehittämisprosessi, jaetun asiantuntijuuden periaatteella
Silpola, Marja (2011)
Silpola, Marja
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110722
Tiivistelmä
Mahdollisuus olla käynnistämässä uuden työyksikön toimintaa on ainutlaatuinen tilaisuus. Toimintakulttuurin kehittäminen on prosessi, jossa jokaisen toimijan osaamista tarvitaan. Tämä opinnäytetyö kertoo Kontiolahden vastaanottokeskukseen perustetun uuden ryhmäkodin toiminnan suunnittelutyöstä ja sen käynnistämisestä. Työn tekemisen periaatteena oli asiantuntijuuden jakaminen tasavertaisten toimijoiden kesken.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työkäytänteitä, joita tarvitaan perustettaessa uutta työyhteisöä ja luotaessa sen toimintakulttuuria. Se toteutettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa sekä ohjaajien kokemuksia hyödyntäen. Teemahaastatteluiden avulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Asiantuntijuutta jakava työskentelytapa osoittautui kokemusten perusteella toimivaksi. Työskentelytapa luo vahvaa yhteisöllisyyden tunnetta, mutta edellyttää yhteisvastuullisuutta. Ryhmätyö- ja viestintätaitojen hallinta sekä moniosaaminen ovat työskentelyn oleellisia kulmakiviä. Esimiehen tasavertaisuuden merkitys korostuu hyvän ja avoimen työilmapiirin saavuttamisessa.
Jatkokehittämishankkeena olisi mielenkiintoista nähdä, tarjoaisiko jaetun asiantuntijuuden malli kehittymisen mahdollisuuksia myös sellaisiin työyhteisöihin, joissa toimintakulttuuri jo on olemassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työkäytänteitä, joita tarvitaan perustettaessa uutta työyhteisöä ja luotaessa sen toimintakulttuuria. Se toteutettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa sekä ohjaajien kokemuksia hyödyntäen. Teemahaastatteluiden avulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Asiantuntijuutta jakava työskentelytapa osoittautui kokemusten perusteella toimivaksi. Työskentelytapa luo vahvaa yhteisöllisyyden tunnetta, mutta edellyttää yhteisvastuullisuutta. Ryhmätyö- ja viestintätaitojen hallinta sekä moniosaaminen ovat työskentelyn oleellisia kulmakiviä. Esimiehen tasavertaisuuden merkitys korostuu hyvän ja avoimen työilmapiirin saavuttamisessa.
Jatkokehittämishankkeena olisi mielenkiintoista nähdä, tarjoaisiko jaetun asiantuntijuuden malli kehittymisen mahdollisuuksia myös sellaisiin työyhteisöihin, joissa toimintakulttuuri jo on olemassa.