Työtyytyväisyys Yritys X:ssä
Poropudas, Lona Annika (2011)
Poropudas, Lona Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset asiat vaikuttavat henkilöstön työtyytyväisyyteen. Tutkimus suunniteltiin Herzbergin kahden faktorin teorian ympärille. Herzbergin kahden faktorin
teoriassa (1966) työtyytyväisyyttä käsitellään kahdella ulottuvuudella, työtyytyväisyydellä
ja työtyytymättömyydellä. Teorian keskeinen havainto on, että työtyytyväisyyteen vaikuttavat kahdenlaiset tekijät; tekijät, jotka ollessaan hyvin hoidettuja, lisäävät työtyytyväisyyttä, ja tekijät, jotka ollessaan hyvin hoidettuja, eivät sinällään lisää työtyytyväisyyttä, mutta huonosti hoidettuna vähentävät työtyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa työtyytyväisyyskysely Yritys X:lle. Tutkimus suoritettiin
kvantitatiivisen menetelmin ja tutkimusaineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi 50 monivalintakysymystä ja se lähetettiin 14 hengelle. Kyselyyn vastasi kolmetoista henkeä Helsingistä, Turusta ja Tampereelta.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa Yritys X:n henkilöstön työtyytyväisyydestä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Yritys X:n henkilöstä on tyytyväinen itse työhön ja sen sisältöön. Tyytyväisyyttä lisääviä tekijöitä ovat: vaikutusmahdollisuus työhön, motivaatio, yksikön ja konsernin tavoitteiden tunteminen, viihtyisä työympäristö, työn kiinnostavuus sekä työn haasteellisuus. Tyytymättömyyttä aiheuttivat eniten työn ulkoiset tekijät, kuten työpisteen melutaso, virkistystoiminta, tiedonkulku ja työn vaatima lisäkoulutus.
teoriassa (1966) työtyytyväisyyttä käsitellään kahdella ulottuvuudella, työtyytyväisyydellä
ja työtyytymättömyydellä. Teorian keskeinen havainto on, että työtyytyväisyyteen vaikuttavat kahdenlaiset tekijät; tekijät, jotka ollessaan hyvin hoidettuja, lisäävät työtyytyväisyyttä, ja tekijät, jotka ollessaan hyvin hoidettuja, eivät sinällään lisää työtyytyväisyyttä, mutta huonosti hoidettuna vähentävät työtyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa työtyytyväisyyskysely Yritys X:lle. Tutkimus suoritettiin
kvantitatiivisen menetelmin ja tutkimusaineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi 50 monivalintakysymystä ja se lähetettiin 14 hengelle. Kyselyyn vastasi kolmetoista henkeä Helsingistä, Turusta ja Tampereelta.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa Yritys X:n henkilöstön työtyytyväisyydestä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Yritys X:n henkilöstä on tyytyväinen itse työhön ja sen sisältöön. Tyytyväisyyttä lisääviä tekijöitä ovat: vaikutusmahdollisuus työhön, motivaatio, yksikön ja konsernin tavoitteiden tunteminen, viihtyisä työympäristö, työn kiinnostavuus sekä työn haasteellisuus. Tyytymättömyyttä aiheuttivat eniten työn ulkoiset tekijät, kuten työpisteen melutaso, virkistystoiminta, tiedonkulku ja työn vaatima lisäkoulutus.
