Vakuudellisen luoton sähköinen luottoprosessi
Yli-Houhala, Tuomas (2011)
Yli-Houhala, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117313
Tiivistelmä
Vakuudellisen luoton sähköinen luottoprosessi tulee kehittymään suuresti tulevaisuudessa. Luottoa pystyy jo nyt hakemaan sähköisesti ja tulevaisuudessa prosessi tulee muuttumaan kokonaan sähköiseksi. Luottoprosessin tutkiminen on kohdistettu siihen, kuinka asiakas voi hakea tulevaisuudessa vakuudellista asuntolainaa verkon kautta Helsingin OP Pankissa. Työssä tutkitaan, kuinka vakuudellisen luoton luottoprosessi tällä hetkellä etenee Helsingin OP Pankissa, mitä määräyksiä ja ohjeita siihen liittyy, mitä haasteita siihen liittyy ja miten prosessi saataisiin kokonaan sähköiseksi tulevaisuudessa. Aiheen valintaan vaikutti, että asuntoluotto on tyypillisin suomalaisten hakema vakuudellinen luotto.
Työssä käytettiin paljon hyödyksi Helsingin OP Pankin sisäistä materiaalia. Sisäisen intran kautta saatiin perustiedot yrityksestä, sen sisäisistä toimijoista luottoprosessissa ja siitä, miten prosessi tällä hetkellä etenee. Kirjallisia lähteitä käytettiin haettaessa tietoa vakuudellisesta luotosta ja siihen liittyvistä asioista, kuten takauksista ja vakuuksista. Finanssivalvonnan verkkosivuja käytettiin haettaessa tietoja FIVA:n standardeista. Tärkein lähde kuitenkin oli asiantuntijahaastattelut, joissa haastateltiin Helsingin OP Pankin rahoitusammattilaisia. Heiltä saatiin kaikki se tieto, jota ei ollut saatavilla muista lähteistä. Lisäksi heiltä saatiin hyviä näkemyksiä, miten prosessia voitaisiin kehittää.
Sähköinen luottoprosessi tulee käyttöön tulevaisuudessa. Siihen voi kulua pitkäkin aika mutta jo nyt kehitys menee siihen suuntaan, että prosessi tulee olemaan mahdollinen jossain vaiheessa. Kaikki haastatellut henkilöt olivat samaa mieltä siitä, että luottoprosessi tulee muuttumaan kokonaan sähköiseksi ja tämä on koko konsernin tavoite. Tällä hetkellä on vielä monia teknisiä haasteita, jotka rajoittavat sähköistä prosessia. Näistä suurin on vakuudet, jotka eivät vielä ole sähköisiä dokumentteja. Vakuuksien saaminen sähköiseen muotoon mahdollistaa prosessin kehityksen mutta sähköisen arkiston rakentamisessa tarvitaan valtion ja muiden pankkien yhteistyötä. Tämän haasteen jälkeen voidaan ratkoa muita haasteita, kuten asiakkaan tunnistamista ja sähköistä allekirjoitusta. Teknisten haasteiden ratkaisemisen jälkeen myös ohjeiden muuttaminen tulee mahdolliseksi.
Tulevaisuudessa vakuudellisen luoton sähköistä luottoprosessia tullaan kehittämään ennestään. Helsingin OP Pankilla on käynnissä RaPu-projekti, joka kehittää prosessia ja sitä tukevia järjestelmiä. Sähköisen vakuusarkiston perustaminen on suurin työ, joka tulee tehdä kuljettaessa kohti sähköistä luottoprosessia. OP-Pohjola-ryhmä ei yksin pysty rakentamaan tätä arkistoa vaan se vaatii investointeja myös valtiolta ja muilta pankeilta. Sähköinen luottoprosessi tulee kuitenkin olemaan todellisuutta, kun nämä haasteet saadaan ratkaistua. Tällöin tulee mahdolliseksi hakea vakuudellista luottoa verkon kautta, toimittaa vaadittavat asiakirjat pankille sähköisesti ja allekirjoittaa velkakirjat sähköisesti. Prosessin muuttuessa kokonaan sähköiseksi voi asiakas saada tarvitsemansa asuntolainan poistumatta kotoaan.
Työssä käytettiin paljon hyödyksi Helsingin OP Pankin sisäistä materiaalia. Sisäisen intran kautta saatiin perustiedot yrityksestä, sen sisäisistä toimijoista luottoprosessissa ja siitä, miten prosessi tällä hetkellä etenee. Kirjallisia lähteitä käytettiin haettaessa tietoa vakuudellisesta luotosta ja siihen liittyvistä asioista, kuten takauksista ja vakuuksista. Finanssivalvonnan verkkosivuja käytettiin haettaessa tietoja FIVA:n standardeista. Tärkein lähde kuitenkin oli asiantuntijahaastattelut, joissa haastateltiin Helsingin OP Pankin rahoitusammattilaisia. Heiltä saatiin kaikki se tieto, jota ei ollut saatavilla muista lähteistä. Lisäksi heiltä saatiin hyviä näkemyksiä, miten prosessia voitaisiin kehittää.
Sähköinen luottoprosessi tulee käyttöön tulevaisuudessa. Siihen voi kulua pitkäkin aika mutta jo nyt kehitys menee siihen suuntaan, että prosessi tulee olemaan mahdollinen jossain vaiheessa. Kaikki haastatellut henkilöt olivat samaa mieltä siitä, että luottoprosessi tulee muuttumaan kokonaan sähköiseksi ja tämä on koko konsernin tavoite. Tällä hetkellä on vielä monia teknisiä haasteita, jotka rajoittavat sähköistä prosessia. Näistä suurin on vakuudet, jotka eivät vielä ole sähköisiä dokumentteja. Vakuuksien saaminen sähköiseen muotoon mahdollistaa prosessin kehityksen mutta sähköisen arkiston rakentamisessa tarvitaan valtion ja muiden pankkien yhteistyötä. Tämän haasteen jälkeen voidaan ratkoa muita haasteita, kuten asiakkaan tunnistamista ja sähköistä allekirjoitusta. Teknisten haasteiden ratkaisemisen jälkeen myös ohjeiden muuttaminen tulee mahdolliseksi.
Tulevaisuudessa vakuudellisen luoton sähköistä luottoprosessia tullaan kehittämään ennestään. Helsingin OP Pankilla on käynnissä RaPu-projekti, joka kehittää prosessia ja sitä tukevia järjestelmiä. Sähköisen vakuusarkiston perustaminen on suurin työ, joka tulee tehdä kuljettaessa kohti sähköistä luottoprosessia. OP-Pohjola-ryhmä ei yksin pysty rakentamaan tätä arkistoa vaan se vaatii investointeja myös valtiolta ja muilta pankeilta. Sähköinen luottoprosessi tulee kuitenkin olemaan todellisuutta, kun nämä haasteet saadaan ratkaistua. Tällöin tulee mahdolliseksi hakea vakuudellista luottoa verkon kautta, toimittaa vaadittavat asiakirjat pankille sähköisesti ja allekirjoittaa velkakirjat sähköisesti. Prosessin muuttuessa kokonaan sähköiseksi voi asiakas saada tarvitsemansa asuntolainan poistumatta kotoaan.