Markkinointiviestinnän tavoitteet ja keinot opiskelijakunnan kahviloissa
Vepsä, Salla (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010375
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat markkinointiviestinnän tavoitteet ja keinot opiskelijakunnan kahviloissa. Selvityksen kohteena oli Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan kaksi kahvilaa, joiden toiminnasta vastaa METKA Opiskelijapalvelut Oy. Aihe opinnäytetyölle syntyi METKA Opiskelijapalvelut Oy:n palvelupäällikön ehdottamana.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinoinnin suunnittelua ja markkinointisuunnitelmaa, markkinoinnin kilpailukeinojen tärkeyttä sekä markkinointisuunnitelman osia. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, internetlähteitä sekä METKA Opiskelijapalvelut Oy:n omaa materiaalia koskien markkinointia sekä liiketoiminnan kehittämistä.
Empiirinen aineisto koostuu METKA Opiskelijapalvelut Oy:n kahviloiden asiakkaille tehdystä palautekyselystä, jonka avulla selvitettiin asiakkaiden tämän hetkistä mielipidettä kahviloiden tuotteista ja palvelunlaadusta sekä kysyttiin mahdollisia kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Opinnäytetyön yhteydessä haastateltiin myös Opiskelijakunta METKAn viestintävastaavaa.
Markkinoinnin suunnittelun ja markkinointisuunnitelman teon tärkeys korostui teoriaosassa. Ilman toimivaa ja päivitettyä suunnitelmaa organisaation on vaikea saavuttaa päämääriään. METKA Opiskelijapalvelut Oy:n kahviloiden asiakkaat ovat empiirisen tutkimuksen tulosten perusteella tyytyväisiä asiakaspalvelun laatuun, mutta tuotevalikoimaan kaivattaisiin muutosta. Palautekyselystä saatujen vastausten pohjalta nostettiin kehitysehdotuksia METKA Opiskelijapalvelut Oy:n kahviloiden tämän hetkiseen tuotevalikoimaan sekä toimintatapoihin.
Opinnäytetyötä on tarkoitus hyödyntää jatkossa METKA Opiskelijapalvelut Oy:n kahviloiden markkinointisuunnitelman teossa sekä uuden kahvilatoimipisteen avaamisen yhteydessä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinoinnin suunnittelua ja markkinointisuunnitelmaa, markkinoinnin kilpailukeinojen tärkeyttä sekä markkinointisuunnitelman osia. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, internetlähteitä sekä METKA Opiskelijapalvelut Oy:n omaa materiaalia koskien markkinointia sekä liiketoiminnan kehittämistä.
Empiirinen aineisto koostuu METKA Opiskelijapalvelut Oy:n kahviloiden asiakkaille tehdystä palautekyselystä, jonka avulla selvitettiin asiakkaiden tämän hetkistä mielipidettä kahviloiden tuotteista ja palvelunlaadusta sekä kysyttiin mahdollisia kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Opinnäytetyön yhteydessä haastateltiin myös Opiskelijakunta METKAn viestintävastaavaa.
Markkinoinnin suunnittelun ja markkinointisuunnitelman teon tärkeys korostui teoriaosassa. Ilman toimivaa ja päivitettyä suunnitelmaa organisaation on vaikea saavuttaa päämääriään. METKA Opiskelijapalvelut Oy:n kahviloiden asiakkaat ovat empiirisen tutkimuksen tulosten perusteella tyytyväisiä asiakaspalvelun laatuun, mutta tuotevalikoimaan kaivattaisiin muutosta. Palautekyselystä saatujen vastausten pohjalta nostettiin kehitysehdotuksia METKA Opiskelijapalvelut Oy:n kahviloiden tämän hetkiseen tuotevalikoimaan sekä toimintatapoihin.
Opinnäytetyötä on tarkoitus hyödyntää jatkossa METKA Opiskelijapalvelut Oy:n kahviloiden markkinointisuunnitelman teossa sekä uuden kahvilatoimipisteen avaamisen yhteydessä.