Vastaako nykyinen logistiikka-alan koulutus tulevaisuuden osaamisvaateisiin?
Kukko, Satu (2011)
Kukko, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Suomessa tarjolla olevat logistiikka-alan koulutukset vastaavat tulevaisuuden osaamisvaateisiin. Tarkastelussa olivat toisen asteen oppilaitokset ja tiedekorkeakoulut. Laurea-ammattikorkeakoulu on osatoteuttajana osaamisen kehittämishankkeessa, joka on osa Etelä-Suomen logistiikkakeskusten kehittämishanketta (ESLogC). Osaamisen kehittämishankkeen tavoitteena on vahvistaa Etelä-Suomen logistiikka-keskusten osaamista ja parantaa osaavan työvoiman saatavuutta tulevaisuudessa. Opinnäytetyöni tarjosi ESLogC:n osaamisen kehittämishankkeelle arvokasta tietoa nykyisestä logistiikka-alan koulutuksesta sekä siitä, mitä sen tulisi tulevaisuudessa sisältää.
Tutkimusongelman selvittämiseksi työssä on käytetty tekemääni logistiikka-alan koulutustarjonnan tutkimusta, josta käy ilmi, millaista koulutusta Suomessa on tällä hetkellä tarjolla. Apuna ovat myös olleet osaamisen kehittämishankkeessa tehdyt Tulevaisuuden osaamisenarviointi –karttat (TUVA-kartat). Niissä on selvitetty tulevaisuuden osaamisvaateita logistiikka-alalla, henkilöstöryhmittäin. Tietoja on saatu haastattelemalla muun muassa logistiikan opettajia ja logistiikka-alan asiantuntijoita.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui osaamisen ja koulutuksen teoriaosuudesta. Kirjalli-suuskatsauksessa perehdyttiin pääasiassa tulevaisuuden osaamisvaateisiin työelämässä ja kou-lutusten kehittämishaasteisiin.
Lopputuloksena työn tutkimusongelmaan saatiin vastaus. Pääosin tämän hetkinen logistiikka-alan koulutus vastaa tulevaisuuden osaamisvaateisiin. Siitä huolimatta kehitettävää löytyy.
Tutkimusongelman selvittämiseksi työssä on käytetty tekemääni logistiikka-alan koulutustarjonnan tutkimusta, josta käy ilmi, millaista koulutusta Suomessa on tällä hetkellä tarjolla. Apuna ovat myös olleet osaamisen kehittämishankkeessa tehdyt Tulevaisuuden osaamisenarviointi –karttat (TUVA-kartat). Niissä on selvitetty tulevaisuuden osaamisvaateita logistiikka-alalla, henkilöstöryhmittäin. Tietoja on saatu haastattelemalla muun muassa logistiikan opettajia ja logistiikka-alan asiantuntijoita.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui osaamisen ja koulutuksen teoriaosuudesta. Kirjalli-suuskatsauksessa perehdyttiin pääasiassa tulevaisuuden osaamisvaateisiin työelämässä ja kou-lutusten kehittämishaasteisiin.
Lopputuloksena työn tutkimusongelmaan saatiin vastaus. Pääosin tämän hetkinen logistiikka-alan koulutus vastaa tulevaisuuden osaamisvaateisiin. Siitä huolimatta kehitettävää löytyy.