Asiakaslähtöinen markkinointisuunnitelma : Case: Suomen Viherpirtelö oy
Lönnqvist, Jukka (2011)
Lönnqvist, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä asiakaslähtöinen markkinointisuunnitelma Suomen Viherpirtelö Oy:lle. Tämän työn tarve syntyi yrityksen halusta laajentaa markkinointiaan sekä saada käytännön toimintaohjeita markkinointinsa toteuttamiseen. Työn oli tarkoitus olla mahdollisimman käytännönläheinen ja helposti omaksuttava, sillä yrityksessä ei ole ennen harjoitettu markkinoinnin suunnitelmallista toteuttamista. Työssä ei ole määritelty markkinointibudjetteja tai tehty kustannuslaskelmia markkinointitoimenpiteiden osalta, sillä ne ovat osittain liikesalaisuuksia ja yrityksen markkinointibudjettikin on vasta hahmottumassa.
Markkinointiin liittyvistä teorioista kerättiin tietoa alan kirjallisuudesta ja laadukkaista internet-lähteistä. Työn teoreettiseen viitekehykseen on poimittu yrityksen kannalta tärkeimpiä markkinoinnin teorioita ja joitain niistä on sovellettu itse yrityksen tilanteeseen. Markkinoinnin kilpailukeinojen oikeasta lukumäärästä on monenlaisia käsityksiä ja tässä työssä käsiteltiin, Bergströmin ja Leppäsen suosimaa, kilpailukeinojen 5P-mallia. Tässä mallissa käsitellään, perinteisten kilpailukeinojen lisäksi, yrityksen henkilöstöä ja asiakaspalvelua. Työssä myös analysoidaan Swot-analyysin pohjalta yrityksen nykytilannetta ja näkymiä markkinoilla.
Työhön liittyy markkinointitutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden ostokäyt-täytymistä ja mielipiteitä yrityksen tarjoamista tuotteista ja palvelusta. Markkinointitutkimus suoritettiin kyselylomakkeella ja tutkimuksen laatu oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tämän markkinointitutkimuksen pohjalta pystyttiin yritykselle valitsemaan asiakaslähtöinen markkinointistrategia. Asiakaslähtöinen markkinointistrategia tarkoittaa, että yrityksen kaiken toiminnan on lähdettävä asiakkaiden tarpeita ja ostokäyttäytymistä tutkimalla, minkä jälkeen asiakkaille aletaan tarjoamaan sitä, mitä he haluavat ostaa. Tutkimuksen pohjalta saatiin tärkeää tietoa yrityksen yleisimmistä ostajaryhmistä ja koko tutkimuksen perusteella pystyttiin valitsemaan yritykselle sopivimpia markkinoinnin välineitä ja rakentamaan käytännönläheinen markkinointitoimenpiteiden taulukko.
Markkinointiin liittyvistä teorioista kerättiin tietoa alan kirjallisuudesta ja laadukkaista internet-lähteistä. Työn teoreettiseen viitekehykseen on poimittu yrityksen kannalta tärkeimpiä markkinoinnin teorioita ja joitain niistä on sovellettu itse yrityksen tilanteeseen. Markkinoinnin kilpailukeinojen oikeasta lukumäärästä on monenlaisia käsityksiä ja tässä työssä käsiteltiin, Bergströmin ja Leppäsen suosimaa, kilpailukeinojen 5P-mallia. Tässä mallissa käsitellään, perinteisten kilpailukeinojen lisäksi, yrityksen henkilöstöä ja asiakaspalvelua. Työssä myös analysoidaan Swot-analyysin pohjalta yrityksen nykytilannetta ja näkymiä markkinoilla.
Työhön liittyy markkinointitutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden ostokäyt-täytymistä ja mielipiteitä yrityksen tarjoamista tuotteista ja palvelusta. Markkinointitutkimus suoritettiin kyselylomakkeella ja tutkimuksen laatu oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tämän markkinointitutkimuksen pohjalta pystyttiin yritykselle valitsemaan asiakaslähtöinen markkinointistrategia. Asiakaslähtöinen markkinointistrategia tarkoittaa, että yrityksen kaiken toiminnan on lähdettävä asiakkaiden tarpeita ja ostokäyttäytymistä tutkimalla, minkä jälkeen asiakkaille aletaan tarjoamaan sitä, mitä he haluavat ostaa. Tutkimuksen pohjalta saatiin tärkeää tietoa yrityksen yleisimmistä ostajaryhmistä ja koko tutkimuksen perusteella pystyttiin valitsemaan yritykselle sopivimpia markkinoinnin välineitä ja rakentamaan käytännönläheinen markkinointitoimenpiteiden taulukko.