Pienen majoitusliikkeen online-jakelukanavaratkaisu, case: Karelia Park
Rutanen, Jatta (2011)
Rutanen, Jatta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä reittejä käyttäen ihmiset etsivät nykypäivänä tietoa majoitusliikkeistä ja päätyvät tekemään online- varauksia internetissä. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, mitkä ovat suosituimmat ja käytetyimmät varausportaalit ja hakukoneet, joiden kautta päädytään tekemään mahdollisia majoitusvarauksia. Tutkimuksen tulokset antoivat myös tietoa käytetyimmistä hakusanoista, joilla majoitusliikkeitä etsitään hakukoneilla. Opinnäytetyössä selvitettiin myös lappeenrantalaisten majoitusliikkeiden kotisivujen tunnettavuutta ja yhtenä tarkastelun kohteena oli kesähotelli Karelia Park, joka oli työn toimeksiantaja.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin kokonaisuuksia ja asioita, jotka muodostivat pohjan tutkimuksen empiiriselle osalle. Tarkasteltaviin kokonaisuuksiin kuuluivat sähköiset jakelukanavat, asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja monivaiheinen ostopäätösprosessi Internetin aikakaudella. Yhdeksi tarkasteltavaksi asiaksi valittiin myös sosiaalisen median vaikutus nykypäivänä juuri ostopäätösprosessiin. Teoriaosassa selvitettiin myös varausportaalien merkitystä, hakukoneissa näkymistä ja keinoja, joiden avulla majoitusyritys voi saada palveluitaan helpommin asiakkaiden näkyville. Opinnäytetyön teoriaosaan käytettiin lähteinä kirjallisuutta ja erilaisia internetissä julkaistuja artikkeleita. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja se julkaistiin erilaisissa matkailuun liittyvissä verkkopalveluissa kyselylomakkeen muodossa.
Tämä tutkimus antaa tietoa majoitusyrityksille, mitä keinoja käyttäen oman yrityksen palveluita voi saada paremmin näkyville Internetissä ja mitkä ovat ne jakelukanavat, joita käyttämällä asiakas ja palvelu voisivat todennäköisimmin kohdata.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin kokonaisuuksia ja asioita, jotka muodostivat pohjan tutkimuksen empiiriselle osalle. Tarkasteltaviin kokonaisuuksiin kuuluivat sähköiset jakelukanavat, asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja monivaiheinen ostopäätösprosessi Internetin aikakaudella. Yhdeksi tarkasteltavaksi asiaksi valittiin myös sosiaalisen median vaikutus nykypäivänä juuri ostopäätösprosessiin. Teoriaosassa selvitettiin myös varausportaalien merkitystä, hakukoneissa näkymistä ja keinoja, joiden avulla majoitusyritys voi saada palveluitaan helpommin asiakkaiden näkyville. Opinnäytetyön teoriaosaan käytettiin lähteinä kirjallisuutta ja erilaisia internetissä julkaistuja artikkeleita. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja se julkaistiin erilaisissa matkailuun liittyvissä verkkopalveluissa kyselylomakkeen muodossa.
Tämä tutkimus antaa tietoa majoitusyrityksille, mitä keinoja käyttäen oman yrityksen palveluita voi saada paremmin näkyville Internetissä ja mitkä ovat ne jakelukanavat, joita käyttämällä asiakas ja palvelu voisivat todennäköisimmin kohdata.