Päiväkodin arki lapsen kertomana - Sadutus osallistavana menetelmänä
Norja, Jutta; Kokkonen, Elina (2011)
Norja, Jutta
Kokkonen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010442
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu espoolaisessa päiväkodissa osana VKK-Metro-hanketta. VKK-Metro on varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö, joka toimii yhteistyössä pääkaupunkiseudun kuntien kanssa sekä Helsingin yliopiston ja sosiaalialan osaamiskeskus Soccan kanssa. VKK-Metron kauden 2009—2011 yhtenä keskeisenä tavoitteena on lasten ja heidän vanhempiensa osallisuuden vahvistaminen, mistä päiväkoti on johtanut oman tavoitteensa: ”lapsen osallisuuden lisääminen kiirettä vähentämällä”. Opinnäytetyön aihe nousi päiväkodin tavoitteista ja tarkoituksena oli ensisijaisesti tuoda lapsen ääni kuuluviin ja näin edistää päiväkodin tavoitteessaan korostamaa lapsilähtöisyyttä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuspäiväkodista mukana opinnäytetyössä oli yksi 3—5-vuotiaiden lasten ryhmä, josta opinnäytetyön toteutukseen osallistui 15 lasta. Aineistonkeruu toteutettiin tammi-helmikuussa 2011 ja menetelmänä käytettiin sadutusta. Sadutus on suomalainen innovaatio, jonka avulla lapsen ääni saadaan kuuluviin tämän kertomien satujen kautta. Sadutusta toteutettiin päiväkodilla kahteen otteeseen, joista ensimmäisen kierroksen sadutuksista muodostui satukirja päiväkodin käyttöön ja toisen kierroksen sadut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyössä haluttiin vastata siihen, miten lapset kokevat päiväkodin arjen ja miten osallisuus ilmenee lasten tarinoissa. Päiväkodin arki muodostuu lasten tarinoiden mukaan seuraavista osa-alueista: päiväkodissa viihtymiseen vaikuttavat asiat, perushoidolliset tilanteet, perhe, ohjattu toiminta ja toiminnan raamit. Osallisuuden ilmenemistä tarinoissa tutkittiin Mikko Orasen osallisuuden kuuden ulottuvuuden näkökulmasta. Osallisuus ilmenee myös lasten tarinoissa. Kaikkien ulottuvuuksien ei tarvitse toteutua, jotta osallisuutta olisi. Tarinoissa osallisuus ilmenee muun muassa mahdollisuutena ja oikeutena valita osallistuuko toimintaan, oikeutena saada tietoa ja mahdollisuutena ilmaista omia ajatuksiaan.
Opinnäytetyön tärkeimpänä johtopäätöksenä nousi esiin, että tarinoiden mukaan lapset viihtyvät päiväkodissa ja kokevat päiväkodin arjen mielekkääksi. Päiväkodin tavoite tuntuu lasten tarinoiden perusteella toteutuneen. Opinnäytetyömme tulokset annetaan tutkimuspäiväkodin ja VKK-Metro-hankkeen käyttöön. Toiveena on, että opinnäytetyömme aihetta tutkitaan jatkossakin ja lasten mielipiteitä ja ajatuksia otetaan yhä enemmän ja paremmin huomioon varhaiskasvatuksen eri saroilla.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuspäiväkodista mukana opinnäytetyössä oli yksi 3—5-vuotiaiden lasten ryhmä, josta opinnäytetyön toteutukseen osallistui 15 lasta. Aineistonkeruu toteutettiin tammi-helmikuussa 2011 ja menetelmänä käytettiin sadutusta. Sadutus on suomalainen innovaatio, jonka avulla lapsen ääni saadaan kuuluviin tämän kertomien satujen kautta. Sadutusta toteutettiin päiväkodilla kahteen otteeseen, joista ensimmäisen kierroksen sadutuksista muodostui satukirja päiväkodin käyttöön ja toisen kierroksen sadut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyössä haluttiin vastata siihen, miten lapset kokevat päiväkodin arjen ja miten osallisuus ilmenee lasten tarinoissa. Päiväkodin arki muodostuu lasten tarinoiden mukaan seuraavista osa-alueista: päiväkodissa viihtymiseen vaikuttavat asiat, perushoidolliset tilanteet, perhe, ohjattu toiminta ja toiminnan raamit. Osallisuuden ilmenemistä tarinoissa tutkittiin Mikko Orasen osallisuuden kuuden ulottuvuuden näkökulmasta. Osallisuus ilmenee myös lasten tarinoissa. Kaikkien ulottuvuuksien ei tarvitse toteutua, jotta osallisuutta olisi. Tarinoissa osallisuus ilmenee muun muassa mahdollisuutena ja oikeutena valita osallistuuko toimintaan, oikeutena saada tietoa ja mahdollisuutena ilmaista omia ajatuksiaan.
Opinnäytetyön tärkeimpänä johtopäätöksenä nousi esiin, että tarinoiden mukaan lapset viihtyvät päiväkodissa ja kokevat päiväkodin arjen mielekkääksi. Päiväkodin tavoite tuntuu lasten tarinoiden perusteella toteutuneen. Opinnäytetyömme tulokset annetaan tutkimuspäiväkodin ja VKK-Metro-hankkeen käyttöön. Toiveena on, että opinnäytetyömme aihetta tutkitaan jatkossakin ja lasten mielipiteitä ja ajatuksia otetaan yhä enemmän ja paremmin huomioon varhaiskasvatuksen eri saroilla.