Power from Participation : Experiences from Youth's Art Workshop
Salonen, Milla (2011)
Salonen, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010294
Tiivistelmä
Kokemuksia Nuorten Taidetyöpajasta
Nuorten Taidetyöpaja on nuorille työttömille suunnattu työharjoittelujakso, jonka tarkoituksena on tarjota monipuolinen työkokemus luovasta ryhmätoiminnasta sekä tilaisuus tulevaisuudensuunnitteluun. Työmenetelminään draama ja muut luovat toiminnot, paja tarjoaa mahdollisuuden yhteisölliseen ja toiminnalliseen oppimiseen sekä sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseen kannustavassa ympäristössä. Se on myös toiminnallinen ryhmätyöväline, jonka tarkoituksena on ehkäistä nuorten syrjäytymistä ja vahvistaa heidän kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja elämänhallinnantaitoja.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata nuorten kokemuksia Nuorten Taide-työpajasta sekä lisätä ymmärrystä siitä, miten luovia menetelmiä voidaan käyttää voimaantumisen välineenä sosiaalityössä nuorten parissa. Tavoitteena oli myös kartoittaa työpajojen yhteiskunnallista tarkoitusta nuorten syrjäytymistä ehkäisevänä kasvatuksellisena toimintana.
Työn teoreettisen viitekehyksen pohjana on ymmärrys nuorisokasvatuksesta ja työpajoista sosiaalipedagogisena toimintana, jossa korostuu kasvatuksen sosiaalinen luonne. Tämä osuus koostuu yhteiskunnallisesta nuoruuden nivelvaiheeseen ja työpajatoimintaan liittyvien käsitteiden ja käytäntöjen tarkastelusta sekä taidetyöpajan hahmottelemisesta voimaantumista ja luovuutta edistävänä toimintana.
Kyseessä on laadullinen ja ymmärtävä tutkimus, jonka kohteena ovat inhimilliset, osallistujien henkilökohtaiset kokemukset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jolla koottiin viiden nuoren kokemuksia taidetyöpajatoiminnasta sekä pajajakson jälkeisestä ammatillisesta kehityksestä. Varsinainen tutkimusintressi oli etsiä voimaantumisen osatekijöitä sosiaalisena muutosprosessina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa korostui tulkinnallinen tutkimusote.
Tulokset kertovat voimaantumisen kokemuksista. Pajalta oli saatu enimmäkseen rohkaisevia ja innostavia kokemuksia ryhmässä työskentelystä ja luovista menetelmistä kannustavassa ja virikkeellisessä toimintaympäristössä. Pajajakson kuvauksissa voimaantumisen osatekijöinä korostuivat yhteisöllisyys, virikkeellisyys, aktiivinen osallistuminen ja kokemuksellinen oppiminen. Kokemus oli vahvistanut osallistujien sosiaalista toimintakykyä ja tukenut heidän ammatillista kehittymistään avaten uusia näkökulmia tulevaisuudensuunnitteluun. Työpaja koettiin ainutlaatuisena, ja merkittävänä osana mennyttä elämää, sosiaalisen vahvistumisen ja aktivoitumisen ajanjaksona. Tutkimustuloksiin pohjautuen voidaan todeta, että työpajaan osallis-tuminen oli edistänyt nuorten voimaantumisprosessia.
Nuorten Taidetyöpaja on nuorille työttömille suunnattu työharjoittelujakso, jonka tarkoituksena on tarjota monipuolinen työkokemus luovasta ryhmätoiminnasta sekä tilaisuus tulevaisuudensuunnitteluun. Työmenetelminään draama ja muut luovat toiminnot, paja tarjoaa mahdollisuuden yhteisölliseen ja toiminnalliseen oppimiseen sekä sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseen kannustavassa ympäristössä. Se on myös toiminnallinen ryhmätyöväline, jonka tarkoituksena on ehkäistä nuorten syrjäytymistä ja vahvistaa heidän kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja elämänhallinnantaitoja.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata nuorten kokemuksia Nuorten Taide-työpajasta sekä lisätä ymmärrystä siitä, miten luovia menetelmiä voidaan käyttää voimaantumisen välineenä sosiaalityössä nuorten parissa. Tavoitteena oli myös kartoittaa työpajojen yhteiskunnallista tarkoitusta nuorten syrjäytymistä ehkäisevänä kasvatuksellisena toimintana.
Työn teoreettisen viitekehyksen pohjana on ymmärrys nuorisokasvatuksesta ja työpajoista sosiaalipedagogisena toimintana, jossa korostuu kasvatuksen sosiaalinen luonne. Tämä osuus koostuu yhteiskunnallisesta nuoruuden nivelvaiheeseen ja työpajatoimintaan liittyvien käsitteiden ja käytäntöjen tarkastelusta sekä taidetyöpajan hahmottelemisesta voimaantumista ja luovuutta edistävänä toimintana.
Kyseessä on laadullinen ja ymmärtävä tutkimus, jonka kohteena ovat inhimilliset, osallistujien henkilökohtaiset kokemukset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jolla koottiin viiden nuoren kokemuksia taidetyöpajatoiminnasta sekä pajajakson jälkeisestä ammatillisesta kehityksestä. Varsinainen tutkimusintressi oli etsiä voimaantumisen osatekijöitä sosiaalisena muutosprosessina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa korostui tulkinnallinen tutkimusote.
Tulokset kertovat voimaantumisen kokemuksista. Pajalta oli saatu enimmäkseen rohkaisevia ja innostavia kokemuksia ryhmässä työskentelystä ja luovista menetelmistä kannustavassa ja virikkeellisessä toimintaympäristössä. Pajajakson kuvauksissa voimaantumisen osatekijöinä korostuivat yhteisöllisyys, virikkeellisyys, aktiivinen osallistuminen ja kokemuksellinen oppiminen. Kokemus oli vahvistanut osallistujien sosiaalista toimintakykyä ja tukenut heidän ammatillista kehittymistään avaten uusia näkökulmia tulevaisuudensuunnitteluun. Työpaja koettiin ainutlaatuisena, ja merkittävänä osana mennyttä elämää, sosiaalisen vahvistumisen ja aktivoitumisen ajanjaksona. Tutkimustuloksiin pohjautuen voidaan todeta, että työpajaan osallis-tuminen oli edistänyt nuorten voimaantumisprosessia.