HyvinvointiTV®:n soveltuminen lastensuojelulaitoksen nuorille — Työntekijän näkökulma nuoren toimijuudesta
Koivula, Elina (2011)
Koivula, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata toimijuuden käsitteen avulla lastensuojelun nuoria asiakkaita HyvinvointiTV®:n asiakasryhmänä. HyvinvointiTV® on videoneuvottelutekniikkaan perustuva palvelukonsepti, jolla tuotetaan asiakkaille vuorovaikutteisia, hyvinvointia tukevia ohjelmia sekä erilaisia e-palveluita. HyvinvointiTV-lähetyksiä on tuotettu erään espoolaisen lastensuojelulaitoksen nuorten osastolle Turvallinen Koti -hankkeen EHYENÄ-osahankkeessa syksystä 2009 lähtien. Turvallinen Koti –hanke on Euroopan unionin Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittama tutkimus- ja kehittämishanke, jota toteutetaan Uudenmaan, Kymenlaakson ja Varsinais-Suomen alueella. Turvallinen Koti -hankkeessa suunnitellaan, tuotetaan ja arvioidaan lastensuojelun avohuollon palveluja hyvinvointiteknologiaa hyödyntämällä, sekä pyritään luomaan uusi ohjaus- ja neuvontapalvelukonsepti lastensuojelun avohuoltoon. Hankkeen tarkoituksena on tutkia, kehittää ja tuottaa nuorten sosiaaliohjausmalli syrjäytymisriskissä olevien nuorten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin tukemiseksi eri elämäntilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa analysoitiin sisällönanalyysilla lastensuojelulaitoksen työntekijöille tehtyjä ryhmähaastatteluja. Opinnäytetyön teoreettinen perusta koostui lastensuojelun avohuollosta, hyvinvointiteknologiasta sekä toimijuudesta. Toimijuuden käsitteen avulla voidaan tuoda monipuolisesti esille erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat HyvinvointiTV:n asiakkaana olevaan nuoreen. Tutkimuksessa kysyttiinkin, millainen nuoren toimijuus on HyvinvointiTV-tilanteessa ja miten HyvinvointiTV soveltuu tälle asia-kasryhmälle.
Nuoret ovat lähteneet HyvinvointiTV:n toimintaan mukaan paremmin kuin odotettiin. Tulosten mukaan HyvinvointiTV tarjoaa nuorelle moninaisia positiivisia mahdollisuuksia, kuten mahdollisuuden saada tietoa ja vertaistukea. Nuorta osallistetaan ja hän tulee kohdatuksi yksilönä. Lastensuojelulaitoksen työntekijöiden mukaan nuoret eivät kuitenkaan osallistuisi lähetyksiin, ellei se olisi heille pakko. Yksikään nuori ei ole käyttänyt hyväkseen mahdollisuutta saada HyvinvointiTV-laite kotiinsa. Vaikka yksittäiset opettavaiset lähetykset ovat olleet hyviä, on parhaiksi koettu ne kerrat, joiden aihe on ollut viihteellinen. HyvinvointiTV:n suurin anti on ollut nuorten yhdessäolo. Nuorille sensitiivisiä aiheita ei haastateltavien mukaan tulisi käsitellä, sillä puolen tunnin lähetys on siihen liian lyhyt aika, eikä ohjelmia pitävillä opiskelijoilla edes välttämättä olisi taitoa käsitellä näitä asioita. Virtuaalinen ryhmänohjaus on jo itsessään tarpeeksi suuri haaste. HyvinvointiTV:n ei koeta antavan lastensuojelulaitoksen nuorten osastolle mitään sellaista, mitä he eivät voisi itse tarjota. Videoneuvottelutekniikkaa sen sijaan voitaisiin hyödyntää lastensuojelussa enemmänkin, kunhan se toimisi paremmin kuin HyvinvointiTV:n tämänhetkinen tekniikka.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa analysoitiin sisällönanalyysilla lastensuojelulaitoksen työntekijöille tehtyjä ryhmähaastatteluja. Opinnäytetyön teoreettinen perusta koostui lastensuojelun avohuollosta, hyvinvointiteknologiasta sekä toimijuudesta. Toimijuuden käsitteen avulla voidaan tuoda monipuolisesti esille erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat HyvinvointiTV:n asiakkaana olevaan nuoreen. Tutkimuksessa kysyttiinkin, millainen nuoren toimijuus on HyvinvointiTV-tilanteessa ja miten HyvinvointiTV soveltuu tälle asia-kasryhmälle.
Nuoret ovat lähteneet HyvinvointiTV:n toimintaan mukaan paremmin kuin odotettiin. Tulosten mukaan HyvinvointiTV tarjoaa nuorelle moninaisia positiivisia mahdollisuuksia, kuten mahdollisuuden saada tietoa ja vertaistukea. Nuorta osallistetaan ja hän tulee kohdatuksi yksilönä. Lastensuojelulaitoksen työntekijöiden mukaan nuoret eivät kuitenkaan osallistuisi lähetyksiin, ellei se olisi heille pakko. Yksikään nuori ei ole käyttänyt hyväkseen mahdollisuutta saada HyvinvointiTV-laite kotiinsa. Vaikka yksittäiset opettavaiset lähetykset ovat olleet hyviä, on parhaiksi koettu ne kerrat, joiden aihe on ollut viihteellinen. HyvinvointiTV:n suurin anti on ollut nuorten yhdessäolo. Nuorille sensitiivisiä aiheita ei haastateltavien mukaan tulisi käsitellä, sillä puolen tunnin lähetys on siihen liian lyhyt aika, eikä ohjelmia pitävillä opiskelijoilla edes välttämättä olisi taitoa käsitellä näitä asioita. Virtuaalinen ryhmänohjaus on jo itsessään tarpeeksi suuri haaste. HyvinvointiTV:n ei koeta antavan lastensuojelulaitoksen nuorten osastolle mitään sellaista, mitä he eivät voisi itse tarjota. Videoneuvottelutekniikkaa sen sijaan voitaisiin hyödyntää lastensuojelussa enemmänkin, kunhan se toimisi paremmin kuin HyvinvointiTV:n tämänhetkinen tekniikka.