Hevosheinän reklamaatioiden keskeisimmät syyt
Ehrukainen, Kaisa (2011)
Ehrukainen, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hevosheinäkaupassa tapahtuvien reklamaatioiden kulkua ja merkitystä. Hevosheinän tuotanto kasvaa jatkuvasti hevostalouden kasvun myötä ja se voidaan lokeroida erikoistuotteen tuottamiseksi. Hevosheinän laadulliset ja ravitsemukselliset kriteerit mielletään korkeammiksi kuin muille eläinryhmille tuotetun karkearehun. Reklamaatiotapahtumat ovat yleisiä, mutta yleensä hyvinkin näkymättömiä hevosheinä kaupassa. Reklamaatioilla on kuitenkin hyvin huomattava merkitys hevosheinäkaupassa.
Työn teoreettinen viitekehys rakennettiin kirjallisien ja verkkolähteiden pohjalta. Merkittävimpinä lähteinä työssä käytettiin Suomen Nurmiyhdistyksen julkaisuja ja eri markkinointialan kirjallisuutta.
Tässä opinnäytetyössä tein tutkimuksen käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin sähköpostikyselynä. Kysely lähetettiin hevosheinän tuottajille ja ostajille. Tuottajat koostuivat Etelä-Suomen alueen Laatuheinärenkaan tuottajista ja muutamasta yksittäisestä hevosheinän tuottajasta. Ostajat koostuivat Etelä-Suomen alueella toimivista täysihoitotalleista ja hevossairaaloista.
Suosituin karkearehu oli esikuivattu säilöheinä ja yleisin tapa varmistaa tuotteen laatu oli sil-mämääräinen tarkastus. Yllättävää oli, että reklamaatioita tekivät eniten sopimusasiakkaat. Reklamaatioista koettiin olleen hyötyä ja palautteen antamista toivottiin erityisesti tuottajien puolelta.
Reklamaatiolta on usein vältytty tuottajan puolelta tulevan neuvonnan ansiosta. Heinäanalyysien tulkitsemista tulisi helpottaa esimerkiksi tekemällä yksinkertainen opas, jossa selvennetään kuinka heinän ravitsemukselliset arvot vaikuttavat hevoseen eli tuottajan tärkeimpään asiakkaaseen.
Työn teoreettinen viitekehys rakennettiin kirjallisien ja verkkolähteiden pohjalta. Merkittävimpinä lähteinä työssä käytettiin Suomen Nurmiyhdistyksen julkaisuja ja eri markkinointialan kirjallisuutta.
Tässä opinnäytetyössä tein tutkimuksen käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin sähköpostikyselynä. Kysely lähetettiin hevosheinän tuottajille ja ostajille. Tuottajat koostuivat Etelä-Suomen alueen Laatuheinärenkaan tuottajista ja muutamasta yksittäisestä hevosheinän tuottajasta. Ostajat koostuivat Etelä-Suomen alueella toimivista täysihoitotalleista ja hevossairaaloista.
Suosituin karkearehu oli esikuivattu säilöheinä ja yleisin tapa varmistaa tuotteen laatu oli sil-mämääräinen tarkastus. Yllättävää oli, että reklamaatioita tekivät eniten sopimusasiakkaat. Reklamaatioista koettiin olleen hyötyä ja palautteen antamista toivottiin erityisesti tuottajien puolelta.
Reklamaatiolta on usein vältytty tuottajan puolelta tulevan neuvonnan ansiosta. Heinäanalyysien tulkitsemista tulisi helpottaa esimerkiksi tekemällä yksinkertainen opas, jossa selvennetään kuinka heinän ravitsemukselliset arvot vaikuttavat hevoseen eli tuottajan tärkeimpään asiakkaaseen.