Yläkouluikäiset niskan terapeuttiseen harjoitteluun osallistujina terveyskäyttäytymisen edistämisessä
Järvinen, Sanna; Tokkari, Jarna (2011)
Järvinen, Sanna
Tokkari, Jarna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279938
Tiivistelmä
Nuorten niskakivut ovat lisääntyneet 1980-luvulta 2000-luvulle tultaessa. Kipujen lisääntymisen arvellaan viittaavan lisääntyviin tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin aikuisilla. Niskakivun hoidossa lihasvoimaharjoittelu sekä lihaskestävyysharjoittelu on todettu hyödyllisiksi tutkimuksissa. Terapeuttisen harjoittelun kohdistaminen spesifisti niskaan on harjoittelun tulosten kannalta tärkeää.
Opinnäytetyö tehtiin osana Yläkouluikäisten nuorten terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen –hanketta. Vuosina 2010—2013 Laurea-ammattikorkeakoulun ja espoolaisen yläkoulun välillä toteutettavan hankkeen tarkoituksena on yläkouluikäisten hyvinvointi- ja terveysvalmiuksien lisääntyminen. Yläkouluikäisten terveyttä ja hyvinvointia seurataan valtakunnallisella kouluterveyskyselyllä, jonka tulosten mukaan kyseisen koulun oppilaista yli nel-jäsosa kärsii viikoittaisista niska- tai hartiakivuista.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdelle kahdeksannelle luokalle niskan terapeuttisen harjoittelun interventio terveyskäyttäytymisen edistämisen näkökulmasta. Interventio koostui oppitunnista ja kotiharjoitusohjelmasta. Osallistavan oppitunnin tavoitteena oli olla orientoiva ja motivoiva johdatus kotiharjoitteluun. Opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistavan intervention keinoin edistää yläkouluikäisten nuorten terveyskäyttäytymistä.
Intervention aikana oppilaille pidettiin niskan terveyteen liittyvä oppitunti, jossa käytiin läpi tiivistetysti niskan toiminnallista anatomiaa ja niskakipuun liittyviä asioita. Oppitunnin yhteydessä oppilaat osallistuivat kotiharjoitusohjelman ja sen seurannan ideointiin. Oppilaiden ideat huomioiden koostettiin kotiharjoitusohjelma, joka käytiin yhdessä oppilaiden kanssa läpi ennen kuuden viikon seurantajakson alkua. Kotiharjoittelun toteutumista seurattiin yksinkertaisen harjoituspäiväkirjan avulla. Sekä oppitunnista että kotiharjoittelusta kerättiin arviointia varten palaute nimettömällä kyselylomakkeella.
Opinnäytetyö tehtiin osana Yläkouluikäisten nuorten terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen –hanketta. Vuosina 2010—2013 Laurea-ammattikorkeakoulun ja espoolaisen yläkoulun välillä toteutettavan hankkeen tarkoituksena on yläkouluikäisten hyvinvointi- ja terveysvalmiuksien lisääntyminen. Yläkouluikäisten terveyttä ja hyvinvointia seurataan valtakunnallisella kouluterveyskyselyllä, jonka tulosten mukaan kyseisen koulun oppilaista yli nel-jäsosa kärsii viikoittaisista niska- tai hartiakivuista.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdelle kahdeksannelle luokalle niskan terapeuttisen harjoittelun interventio terveyskäyttäytymisen edistämisen näkökulmasta. Interventio koostui oppitunnista ja kotiharjoitusohjelmasta. Osallistavan oppitunnin tavoitteena oli olla orientoiva ja motivoiva johdatus kotiharjoitteluun. Opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistavan intervention keinoin edistää yläkouluikäisten nuorten terveyskäyttäytymistä.
Intervention aikana oppilaille pidettiin niskan terveyteen liittyvä oppitunti, jossa käytiin läpi tiivistetysti niskan toiminnallista anatomiaa ja niskakipuun liittyviä asioita. Oppitunnin yhteydessä oppilaat osallistuivat kotiharjoitusohjelman ja sen seurannan ideointiin. Oppilaiden ideat huomioiden koostettiin kotiharjoitusohjelma, joka käytiin yhdessä oppilaiden kanssa läpi ennen kuuden viikon seurantajakson alkua. Kotiharjoittelun toteutumista seurattiin yksinkertaisen harjoituspäiväkirjan avulla. Sekä oppitunnista että kotiharjoittelusta kerättiin arviointia varten palaute nimettömällä kyselylomakkeella.