"Se pitäisi saada kaikkiin päiväkoteihin työtavaksi" : Päivähoidon henkilökunnan käsityksiä tuesta ja koulutuksesta alle kolmevuotiaiden lasten omahoitajuudessa
Hietala, Matleena; Leinonen, Niina (2011)
Hietala, Matleena
Leinonen, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269890
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaista tukea ja koulutusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä työskentelevä henkilökunta kokee tarvitsevansa omahoitajuuteen. Tutkimuskohteena on Espoon kaupungin päivähoidon työntekijät. Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 henkilöä kahdesta eri päiväkodista. Nämä henkilöt työskentelivät alle 3-vuotiaiden lasten ryhmissä.
Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja. Aineiston analyysimenetelmänä on sisällönanalyysia. Teoreettinen viitekehys muodostuu omahoitajuudesta, kasvatuskumppanuudesta, kiintymyssuhteesta ja varhaisesta vuorovaikutuksesta.
Tutkimuksen mukaan omahoitajuudessa henkilökunta kokee haastaviksi asiakkaiden eroavaisuudet, liiallisen kiintymisen yhteen aikuiseen, henkilökunnan poissaolot ja ajan puutteen. Koulutusta, tukea tai ohjausta koettiin tarvittavan omahoitajuus työskentelyn aloitusvaiheeseen, kasvatuskumppanuuteen, henkilökunnan sitoutumiseen, erityistapauksiin ja päivähoitoyksiköiden eritasoisuuteen omahoitajuuden toteuttamisessa. Henkilökunta koki hyväksi tuen toteuttamisen tavaksi erilaiset opintopiirit, vertaistuen ja keskustelun. Myös koulutus, jossa saa perustietoa omahoitajuudesta nähtiin tarpeelliseksi varsinkin työn aloitusvaiheessa.
Tästä opinnäytetyöstä saa tietoa siitä, mitä asioita henkilökunta kokee haasteellisena omahoitajuudessa, mihin asioihin halutaan tukea ja koulutusta ja miten tuen ja koulutuksen toivotaan toteutuvan. Toivomme opinnäyteyöstä olevan hyötyä Espoon kaupungille koulutuksen ja tuen järjestäjänä ja muille suunniteltaessa päivähoidon henkilökunnan koulutuksen ja tuen järjestämistä omahoitajuuteen liittyen.
Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja. Aineiston analyysimenetelmänä on sisällönanalyysia. Teoreettinen viitekehys muodostuu omahoitajuudesta, kasvatuskumppanuudesta, kiintymyssuhteesta ja varhaisesta vuorovaikutuksesta.
Tutkimuksen mukaan omahoitajuudessa henkilökunta kokee haastaviksi asiakkaiden eroavaisuudet, liiallisen kiintymisen yhteen aikuiseen, henkilökunnan poissaolot ja ajan puutteen. Koulutusta, tukea tai ohjausta koettiin tarvittavan omahoitajuus työskentelyn aloitusvaiheeseen, kasvatuskumppanuuteen, henkilökunnan sitoutumiseen, erityistapauksiin ja päivähoitoyksiköiden eritasoisuuteen omahoitajuuden toteuttamisessa. Henkilökunta koki hyväksi tuen toteuttamisen tavaksi erilaiset opintopiirit, vertaistuen ja keskustelun. Myös koulutus, jossa saa perustietoa omahoitajuudesta nähtiin tarpeelliseksi varsinkin työn aloitusvaiheessa.
Tästä opinnäytetyöstä saa tietoa siitä, mitä asioita henkilökunta kokee haasteellisena omahoitajuudessa, mihin asioihin halutaan tukea ja koulutusta ja miten tuen ja koulutuksen toivotaan toteutuvan. Toivomme opinnäyteyöstä olevan hyötyä Espoon kaupungille koulutuksen ja tuen järjestäjänä ja muille suunniteltaessa päivähoidon henkilökunnan koulutuksen ja tuen järjestämistä omahoitajuuteen liittyen.