Tavaran kulutus ja uudelleenkäyttö kotitalouksissa : Vestrum Oy
Kemppainen, Milja; Tammela, Juha-Pekka (2011)
Kemppainen, Milja
Tammela, Juha-Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110640
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään tavaroiden kulutusta ja uudelleenkäyttöä kotitalouksissa ja tutkitaan yksityisten kuluttajien asenteiden, tiedon ja toiminnan yhteyttä uudelleenkäytön näkökulmasta. Aiheena on myös selvittää alan yritysten toimintaperiaatteita, toiminnan kannattavuutta ja markkinatilannetta. Opinnäytetyö toteutettiin osana Vestrum Oy:n tulevaisuuden liiketoimintasuunnitelmaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä kartoitusta uudelleenkäytön nykytilanteesta ja uudelleenkäyttöpalveluiden tarpeesta sekä toimivuudesta. Tavoitteena on saatujen tulosten pohjalta muodostaa kehittämisehdotuksia uudelleenkäytön lisäämiseksi kotitalouksissa sekä koota ehdotuksia uusille liiketoimintamalleille.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluun osallistuivat yksityiset kuluttajat sekä alan yrittäjät. Työ tehtiin teorialähtöisesti, jolloin teoriaosuus toimi tutkimustulosten analysoinnin perustana. Tulosten perusteella selvisi, että uudelleenkäyttöä koskevia kehittämisnäkökulmia on runsaasti esimerkiksi kuluttajien tiedon ja toiminnan osalta. Yritysnäkökulmasta erityisesti uusien liiketoimintamallien luominen ja markkinoinnin kehittäminen nousivat esille tutkimuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä kartoitusta uudelleenkäytön nykytilanteesta ja uudelleenkäyttöpalveluiden tarpeesta sekä toimivuudesta. Tavoitteena on saatujen tulosten pohjalta muodostaa kehittämisehdotuksia uudelleenkäytön lisäämiseksi kotitalouksissa sekä koota ehdotuksia uusille liiketoimintamalleille.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluun osallistuivat yksityiset kuluttajat sekä alan yrittäjät. Työ tehtiin teorialähtöisesti, jolloin teoriaosuus toimi tutkimustulosten analysoinnin perustana. Tulosten perusteella selvisi, että uudelleenkäyttöä koskevia kehittämisnäkökulmia on runsaasti esimerkiksi kuluttajien tiedon ja toiminnan osalta. Yritysnäkökulmasta erityisesti uusien liiketoimintamallien luominen ja markkinoinnin kehittäminen nousivat esille tutkimuksessa.