Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Teleoperaattoreiden markkinoinnin sääntely ja asiakasnäkökulma

Laakkonen, Susanna; Latvala, Emma (2011)

 
Avaa tiedosto
Susanna_Laakkonen_Emma_Latvala.pdf (499.6Kt)
Lataukset: 


Laakkonen, Susanna
Latvala, Emma
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310809
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin liikevaihdolla mitattuna Suomen kolmen suurimman teleoperaattorin markkinointikäyttäytymistä asiakkaan näkökulmasta. Työssä on käsitelty Suomen lainsäädännön määräyksiä, jotka koskevat teleoperaattoreiden yleistä toimintaa sekä markkinoinnin sääntelyä. Televiestintä on mennyt viimeisten vuosikymmenten aikana valtavasti eteenpäin ja kehitys kiihtyy koko ajan. Televiestinnän kehityksen johdosta markkinointikäytännöt ovat muuttuneet. Ennen kalliista ja melko spesifistä tuotteesta on lyhyessä ajassa tullut hintakilpailun polkema ja todella yleinen tuote. Tällä hetkellä Suomessa on vajaat 8,4 miljoonaa matkaviestinliittymää eli noin puolitoista matkaviestinliittymää jokaista suomalaista kohden. Kilpailu on alalla kovaa ja siksi mainonnan merkitys menestymiselle on suuri. Teleoperaattoreiden merkitys 2000-luvun markkinointimurrokseen on ollut valtava. Murroksen johdosta asiakkaista on tullut tietoisempia siitä, että heillä on oikeus saada halvan hinnan lisäksi myös erinomaista palvelua.

Markkinointia säätelevä lainsäädäntö perustuu paljolti arvoihin ja kulttuuriin. Kulttuuri vaikuttaa ihmisten arvoihin ja sitä kautta lainsäädäntöön. Tämä antaa mahdollisuuden tulkinnanvaraisuudelle, minkä vuoksi teleoperaattorit ovat tehneet rohkeita markkinointiratkaisuja. Televiestinnän alkuajoista asti teleoperaattorit ovat saaneet kieltomääräyksiä markkinaoikeudelta muun muassa sopimattomasta markkinoinnista.

Tutkimusongelmana opinnäytetyössä olivat teleoperaattoreiden markkinointikeinot ja niiden sääntely. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta, jossa on haastateltu teleoperaattoreiden asiakkaita sekä työntekijöitä. Kohderyhmää ei ole valittu satunnaisotannalla, vaan haastateltavat henkilöt on valittu ennakkokartoituksen perusteella. Tapaukset on esitelty nimettöminä eikä työssä mainita, minkä teleoperaattorin asiakkaasta on kyse. Tiedot on kerätty teemahaastatteluilla ennalta suunnitellun haastattelurungon mukaan.

Tutkimuksen tarkoitus ei ollut tuottaa absoluuttista ratkaisua mihinkään markkinoinnin ongelmaan. Opinnäytetyön tarkoitus on avartaa lukijan näkemystä teleoperaattoreiden markkinoinnin kohutuista ongelmista, etenkin suoramarkkinoinnin osalta.

Asiasanat: telemarkkinointi, kuluttajansuoja, asiakasnäkökulma
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste