Keski-Suomen käräjäoikeuden kirjaamon tehtävät
Eloranta, Eevakaisa (2011)
Eloranta, Eevakaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611052
Tiivistelmä
Keski-Suomen käräjäoikeuden kirjaamon tehtävät
Työskentelen Keski-Suomen käräjäoikeuden kirjaamossa toimistosihteerinä. Kirjaamo on toiminut Keski-Suomen käräjäoikeudessa vuoden 2010 alusta, jolloin Jyväskylän, Jämsän ja Äänekosken käräjäoikeudet yhdistyivät Keski-Suomen käräjäoikeudeksi. Sitä ennen kaikissa näistä käräjäoikeuksista oli käytössä yleiskanslia.
Tarkastelin työssäni sitä, onko kirjaamon perustaminen ollut hyvä idea ja miten se on parantanut viraston toimivuutta, muun muassa asiakirjahallintaa. Olen koonnut työhöni kirjaamon tehtävät ja arvioinut kirjaamon toimivuutta eri osastojen työntekijöiden kannalta. Lisäksi työssäni on tiivistetty ohje kirjaamossa työskenteleville henkilöille. Siinä on lyhyesti kerrottu eri tehtävistä, mitä kirjaamon toimintaan kuuluu.
Työssäni olen käsittelyt tavallisimpia käräjäoikeudessa käsiteltäviä asioita. Enimmäkseen olen keskittynyt riita- ja hakemuspuolella käsiteltäviin asioihin, koska ne kirjataan vireille kirjaamossa. Työhöni haastattelin Keski-Suomen käräjäoikeuden eri osastojen sihteereiden esimiehiä ja heiltä sain pääasiassa hyvää palautetta kirjaamon toiminnasta. Kirjaamon perustaminen on parantanut asiakirjahallintaa, helpottanut asiakaspalvelua, yhtenäistänyt kirjaamiskäytäntöä ja myös vähentänyt jonkin verran riita-, rikos- ja hakemuspuolen sihteereiden töitä.
Asiasanat: kirjaamo, käräjäoikeus, asiakirjahallinta
Työskentelen Keski-Suomen käräjäoikeuden kirjaamossa toimistosihteerinä. Kirjaamo on toiminut Keski-Suomen käräjäoikeudessa vuoden 2010 alusta, jolloin Jyväskylän, Jämsän ja Äänekosken käräjäoikeudet yhdistyivät Keski-Suomen käräjäoikeudeksi. Sitä ennen kaikissa näistä käräjäoikeuksista oli käytössä yleiskanslia.
Tarkastelin työssäni sitä, onko kirjaamon perustaminen ollut hyvä idea ja miten se on parantanut viraston toimivuutta, muun muassa asiakirjahallintaa. Olen koonnut työhöni kirjaamon tehtävät ja arvioinut kirjaamon toimivuutta eri osastojen työntekijöiden kannalta. Lisäksi työssäni on tiivistetty ohje kirjaamossa työskenteleville henkilöille. Siinä on lyhyesti kerrottu eri tehtävistä, mitä kirjaamon toimintaan kuuluu.
Työssäni olen käsittelyt tavallisimpia käräjäoikeudessa käsiteltäviä asioita. Enimmäkseen olen keskittynyt riita- ja hakemuspuolella käsiteltäviin asioihin, koska ne kirjataan vireille kirjaamossa. Työhöni haastattelin Keski-Suomen käräjäoikeuden eri osastojen sihteereiden esimiehiä ja heiltä sain pääasiassa hyvää palautetta kirjaamon toiminnasta. Kirjaamon perustaminen on parantanut asiakirjahallintaa, helpottanut asiakaspalvelua, yhtenäistänyt kirjaamiskäytäntöä ja myös vähentänyt jonkin verran riita-, rikos- ja hakemuspuolen sihteereiden töitä.
Asiasanat: kirjaamo, käräjäoikeus, asiakirjahallinta