Scrumin käyttö sovelluskehitysprojektissa - Case: Oy Samlink Ab:n sähköisen työpöydän pilottiprojekti
Roukala, Selja (2011)
Roukala, Selja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia miten ketterän Scrum – menetelmän käyt-töönotto ja käyttö onnistui Oy Samlink AB:n sähköisen työpöydän pilottiprojektissa ja mitä pitäisi jatkossa kehittää ja parantaa, jotta Scrumin käyttö olisi tulevissa Samlinkin sovelluske-hitysprojekteissa mahdollisimman helppoa ja joustavaa. Edellisiä selvitettiin projektissa mu-kana olleiden asiakkaiden ja muiden asiantuntijoiden avulla. Samalla haluttiin myös selvittää, mitä yritys ja asiakkaat odottavat ketterän-Scrumin käytöltä ja kohtasivatko yrityksen ja pro-jektissa mukana olleiden asiakkaiden ja muiden asiantuntijoiden näkemykset toisensa sekä pystyttiinkö näitä näkemyksiä tukemaan teoreettisten näkemyksien avulla.
Tutkimusaineistona käytettiin empiirisen aineiston osalta Samlinkin Sovelluspalvelut yksikön-johtajan ja projektissa mukana olleiden asiakkaiden ja muiden asiantuntijoiden näkemyksiä sekä teoreettisen aineiston osalta aiheeseen liittyviä teoreettisia näkemyksiä. Empiirisen ai-neiston osalta näkemyksistä tehtiin yhteenveto ja niitä verrattiin toisiinsa niissä kohdin missä se oli mahdollista. Teoreettisen aineiston osalta yritettiin löytää ne väittämät, joiden avulla pystyttiin tukemaan empiirisiä näkemyksiä.
Tutkimuksen tulokset perustuvat edellä mainittuihin näkemyksiin. Yrityksen, asiakkaiden ja muiden asiantuntijoiden näkemyksistä saatuja tuloksia pystyttiin hyvin tukemaan teoreettisin väittämin. Saadut tulokset mahdollistivat aineistojen analyysien tekemisen ja yhdistettyjen tuloksien avulla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja tutkimusongelmaan.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus, koska se soveltuu tutkimusmenetelmäksi sil-loin kun, käytetään ja yhdistellään monia eri tietolähteitä ja halutaan löytää kehittämis- ja parannusehdotuksia johonkin asiaan.
Tutkimusaineistona käytettiin empiirisen aineiston osalta Samlinkin Sovelluspalvelut yksikön-johtajan ja projektissa mukana olleiden asiakkaiden ja muiden asiantuntijoiden näkemyksiä sekä teoreettisen aineiston osalta aiheeseen liittyviä teoreettisia näkemyksiä. Empiirisen ai-neiston osalta näkemyksistä tehtiin yhteenveto ja niitä verrattiin toisiinsa niissä kohdin missä se oli mahdollista. Teoreettisen aineiston osalta yritettiin löytää ne väittämät, joiden avulla pystyttiin tukemaan empiirisiä näkemyksiä.
Tutkimuksen tulokset perustuvat edellä mainittuihin näkemyksiin. Yrityksen, asiakkaiden ja muiden asiantuntijoiden näkemyksistä saatuja tuloksia pystyttiin hyvin tukemaan teoreettisin väittämin. Saadut tulokset mahdollistivat aineistojen analyysien tekemisen ja yhdistettyjen tuloksien avulla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja tutkimusongelmaan.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus, koska se soveltuu tutkimusmenetelmäksi sil-loin kun, käytetään ja yhdistellään monia eri tietolähteitä ja halutaan löytää kehittämis- ja parannusehdotuksia johonkin asiaan.