"Ota maidosta mallia" - Internet - sivut yläkoululaisten ja restonomiopiskelijoiden kokemana
Mäki, Maija-Elina (2011)
Mäki, Maija-Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011806
Tiivistelmä
Maito ja Terveys ry:n toimeksiannosta suoritettiin Espoossa Viherlaaksonkoulun 7d ja 9b ylä-koululaisille kysely joulukuussa 2008. Kyselyssä tutkittiin oppilaiden mielikuvaa maidosta ja maidon käytöstä, heidän mielipidettään Internet-sivujen www.otamaidostamallia.fi ulkonäöstä ja käytöstä sekä sen sisältämistä ”Lataa herätys”- ja ”Aamupala – vinkit” – sivuista. Samassa kyselyssä kysyttiin myös mielipiteitä ”Monipuolinen maito” – esitteestä.
”Ota maidosta mallia” – Internet – sivut ovat osa ”Maitoa aamusta alkaen” – hanketta, jonka yleisenä tavoitteena on vahvistaa 13 – 19-vuotiaiden kuluttajien kokemaa hyvää mielikuvaa maidosta. Erityisesti ravitsemukseen ja hyvinvointiin liittyvien kysymyksien näkökulmasta.
Kysely suoritettiin myös restonomiopiskelijoille, tällä haluttiin saada vertailua yläkoululaisten mielipiteisiin. Restonomiopiskelijoiden kysely suoritettiin Espoossa Laurea – ammattikorkeakoulussa toukokuussa 2009. Kyselyyn osallistuivat 2. ja 3. vuoden opiskelijat
Kyselyssä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa. Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 70, heistä yläkoululaisia oli 44 ja restonomiopiskelijoita 26. Yläkoululaisten kyselystä tehtiin erillinen raportointi Maito ja Terveys ry:lle. Tämä raportti luovutettiin 18.1.2009.
Kyselyn tuloksia tarkasteltiin myös kommunikaatiohierarkian näkökulmasta. Kommunikaa-tiohierarkia kuvaa mainonnan vaikutuksia, jolla halutaan vaikuttaa ihmisten ajatteluun tai käytökseen. Kommunikaatiohierarkiassa on 6 tasoa. Tasot ovat 1. altistuminen, 2. reaktio, 3. tietoisuus/tunnettuus asiaa kohtaan (kognitiivinen vaikutus), 4. asenne, 5. aikomus/halukkuus kokeilla ja 6. käytös. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kommunikaatiohierarkia on toteutunut tasolle 5 saakka. Halukkuus kokeilla maitotuotteita reseptien kautta on syntynyt.
”Ota maidosta mallia” – Internet – sivut ovat osa ”Maitoa aamusta alkaen” – hanketta, jonka yleisenä tavoitteena on vahvistaa 13 – 19-vuotiaiden kuluttajien kokemaa hyvää mielikuvaa maidosta. Erityisesti ravitsemukseen ja hyvinvointiin liittyvien kysymyksien näkökulmasta.
Kysely suoritettiin myös restonomiopiskelijoille, tällä haluttiin saada vertailua yläkoululaisten mielipiteisiin. Restonomiopiskelijoiden kysely suoritettiin Espoossa Laurea – ammattikorkeakoulussa toukokuussa 2009. Kyselyyn osallistuivat 2. ja 3. vuoden opiskelijat
Kyselyssä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa. Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 70, heistä yläkoululaisia oli 44 ja restonomiopiskelijoita 26. Yläkoululaisten kyselystä tehtiin erillinen raportointi Maito ja Terveys ry:lle. Tämä raportti luovutettiin 18.1.2009.
Kyselyn tuloksia tarkasteltiin myös kommunikaatiohierarkian näkökulmasta. Kommunikaa-tiohierarkia kuvaa mainonnan vaikutuksia, jolla halutaan vaikuttaa ihmisten ajatteluun tai käytökseen. Kommunikaatiohierarkiassa on 6 tasoa. Tasot ovat 1. altistuminen, 2. reaktio, 3. tietoisuus/tunnettuus asiaa kohtaan (kognitiivinen vaikutus), 4. asenne, 5. aikomus/halukkuus kokeilla ja 6. käytös. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kommunikaatiohierarkia on toteutunut tasolle 5 saakka. Halukkuus kokeilla maitotuotteita reseptien kautta on syntynyt.