Tehokkaan mainonnan muodon löytäminen : Case: Tilitoimisto Oy
Igonen, Helin (2011)
Igonen, Helin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611068
Tiivistelmä
Työn teoriatausta pyöri tiiviisti ulkoisen markkinoinnin termien ympärillä. Tilitoimisto Oy halusi markkinointivalinnoilleen perusteltuja ja kustannustehokkaita ratkaisuja. Vuosien 2004–2009 aikana Tilitoimisto Oy:n markkinointivalintoja ohjasi Tilitoimisto Oy:n senhetkinen taloudellinen tilanne, toimitusjohtajan tunne tai aavistus sekä mainosvälineiden erikoistarjoukset. Minkäänlaisia systemaattisia toimia markkinoinnin ajoittamisesta, volyymista, kustannuksista tai välineistä ei ollut.
Työssä tutkittiin, mikä mainonnan muoto ja mainosväline olisi tehokkain Tilitoimisto Oy:lle potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Tutkimusaineiston lähtökohtien selvittämisessä käytettiin Tilitoimisto Oy:n kirjanpitomateriaalia, kirjallisuutta, artikkeleja sekä aiempia tutkimuksia. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä, koska tavoitteena oli kerätä tilastollista ja mitattavaa informaatiota. Tiedonkeruumenetelmänä toteutettiin kyselylomake, joka lähetettiin Tilitoimisto Oy:n nykyisille asiakkaille.
Tutkimuksen mukaan tehokkain mainonnan muoto oli mediamainonta ja vaikuttavimpia mainosvälineitä olivat lehdet sekä internetin hakupalvelut. Tutkimuksessa selvisi myös, että huhupuheilla oli erittäin suuri merkitys yrityksen valikoidessa tilitoimistoa. Lisäksi ilmeni, että Tilitoimisto Oy:n mainos urheiluseuran tiloissa ei ollut saanut lainkaan huomiota osakseen.
Tulosten pohjalta havaitaan, että Tilitoimisto Oy:n tulisi harkita urheiluseuran tiloissa olevan mainoksen poistamista, mutta säilyttää mainosvälineinään lehdet ja internetin hakupalvelut. Tilitoimisto Oy:n tulisi pyrkiä jatkossakin vaikuttamaan huhupuheiden sisältöön arkipäivän ammattitaitoisella osaamisella ja asiakaslähtöisellä suhtautumisella.
Työssä tutkittiin, mikä mainonnan muoto ja mainosväline olisi tehokkain Tilitoimisto Oy:lle potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Tutkimusaineiston lähtökohtien selvittämisessä käytettiin Tilitoimisto Oy:n kirjanpitomateriaalia, kirjallisuutta, artikkeleja sekä aiempia tutkimuksia. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä, koska tavoitteena oli kerätä tilastollista ja mitattavaa informaatiota. Tiedonkeruumenetelmänä toteutettiin kyselylomake, joka lähetettiin Tilitoimisto Oy:n nykyisille asiakkaille.
Tutkimuksen mukaan tehokkain mainonnan muoto oli mediamainonta ja vaikuttavimpia mainosvälineitä olivat lehdet sekä internetin hakupalvelut. Tutkimuksessa selvisi myös, että huhupuheilla oli erittäin suuri merkitys yrityksen valikoidessa tilitoimistoa. Lisäksi ilmeni, että Tilitoimisto Oy:n mainos urheiluseuran tiloissa ei ollut saanut lainkaan huomiota osakseen.
Tulosten pohjalta havaitaan, että Tilitoimisto Oy:n tulisi harkita urheiluseuran tiloissa olevan mainoksen poistamista, mutta säilyttää mainosvälineinään lehdet ja internetin hakupalvelut. Tilitoimisto Oy:n tulisi pyrkiä jatkossakin vaikuttamaan huhupuheiden sisältöön arkipäivän ammattitaitoisella osaamisella ja asiakaslähtöisellä suhtautumisella.