Mediatuotteet Radio Novan kilpailuetuna
Isotalo, Anni (2011)
Isotalo, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611187
Tiivistelmä
Tuotteistaminen ja sen kehittäminen ovat osa Radio Novan liiketoimintastrategiaa vuodelle 2011. Tämä opinnäytetyö toteutettiin Radio Novan toimeksiantona ja sen tavoitteena oli tutkia, minkälaista mielikuvaa tuotteistaminen rakentaa Radio Novasta mediatoimistoissa ja miten tuotteistusta voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin mediatoimistojen tarpeita. Tutkimuksessa selvitettiin, miten mediatuotteistamisesta tehdään Radio Novan kilpailuetu, miten yritysmielikuvalla tuotetaan Radio Novalle kilpailuetua ja miten Radio Novan mediatuotteet erilaistetaan kilpailijoista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys jakautui kolmeen osaan. Viitekehyksessä käsiteltiin asiantuntijapalveluiden tuotteistamista, imagon vaikutusta yrityksen kilpailukykyyn ja erilaistamista yrityksen kilpailukykyyn vaikuttavana tekijänä. Lisäksi lähdeaineistona hyödynnettiin mediatoimisto Dagmarin laatimaa SWOT- analyysiä Radio Novasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin syvähaastattelemalla viittä harkinnanvaraisesti valittua kohderyhmän edustajaa. Tutkimuksen aineistoa on tulkittu laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin sekä induktiivisen päättelyn keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan tuotteistaminen herättää positiivista, uusiutuvaa ja kehittyvää mielikuvaa Radio Novasta. Yhteistyötä mediatoimistojen ja Radio Novan välillä voitaisiin kehittää avaamalla paremmin tuotteiden elementtien arvotusta. Kilpailuetua Radio Novalle tuo mediatuotteiden kehittäminen ja aktiivinen esitteleminen mediatoimistoille sekä laadukkaan ja luotettavan yrityskuvan säilyttäminen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys jakautui kolmeen osaan. Viitekehyksessä käsiteltiin asiantuntijapalveluiden tuotteistamista, imagon vaikutusta yrityksen kilpailukykyyn ja erilaistamista yrityksen kilpailukykyyn vaikuttavana tekijänä. Lisäksi lähdeaineistona hyödynnettiin mediatoimisto Dagmarin laatimaa SWOT- analyysiä Radio Novasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin syvähaastattelemalla viittä harkinnanvaraisesti valittua kohderyhmän edustajaa. Tutkimuksen aineistoa on tulkittu laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin sekä induktiivisen päättelyn keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan tuotteistaminen herättää positiivista, uusiutuvaa ja kehittyvää mielikuvaa Radio Novasta. Yhteistyötä mediatoimistojen ja Radio Novan välillä voitaisiin kehittää avaamalla paremmin tuotteiden elementtien arvotusta. Kilpailuetua Radio Novalle tuo mediatuotteiden kehittäminen ja aktiivinen esitteleminen mediatoimistoille sekä laadukkaan ja luotettavan yrityskuvan säilyttäminen.