Pelisuunnittelu pienessä peliprojektissa
Kemppainen, Sasu (2011)
Kemppainen, Sasu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259565
Tiivistelmä
Opinnäytetyö dokumentoi pientä Kajaanin AMK opiskelijoiden toteuttamaa peliprojektia ja käy läpi teoriataus-taa. Kaikilla peliharrastajilla on todennäköisesti jokin käsitys siitä, mitä pelisuunnittelu tarkoittaa, mutta nämä kä-sitykset tuntuvat olevan ristiriitaisia ja muuttuvan henkilöltä toiselle. Kyseessä ei ole vain satunnaisten ideoiden keksimistä tai tarinan kirjoittamista, vaan pelisuunnittelu koostuu kokonaisuudessaan useasta osa-alueesta. Kaikki niistä ovat tarpeeksi laajoja kokonaista opinnäytetyötä varten. Tarkoituksena on auttaa lukijoita ymmärtämään pelisuunnittelua ja antaa näkökulmaa peliprojektissa työskentelyyn.
Käytännön osuuteen kuului työskentely usean kuukauden ajan pienimuotoisen peliprojektin pelisuunnittelijana. Projektin aikana täytyi työskennellä jokaisen pelisuunnittelun osa-alueen parissa ja opiskella erilaisia pelisuunnitte-lun teorioita sekä käytännön esimerkkejä. Opinnäytetyötekstissä käydään läpi pelisuunnittelun osa-alueet yleisellä tasolla käyttäen havainnollistavia esimerkkejä muista peleistä. Teoriaosuutta voi verrata opinnäytetyöpeliprojek-tissa käytettyihin käytäntöihin, joista kerrotaan teoriaosuuden jälkeisessä kappaleessa.
Lopullista peliä ei saatu valmiiksi, mutta projektin aikana opitut teoreettiset käytännöt ja valmiiksi saatu materiaali olivat vaivan arvoisia. Tekstissä pohditaan hieman projektin epäonnistumisen syitä ja sen kautta lukija voi oppia välttämään yleisiä ongelmia vastaavanlaisissa peliprojekteissa.
Käytännön osuuteen kuului työskentely usean kuukauden ajan pienimuotoisen peliprojektin pelisuunnittelijana. Projektin aikana täytyi työskennellä jokaisen pelisuunnittelun osa-alueen parissa ja opiskella erilaisia pelisuunnitte-lun teorioita sekä käytännön esimerkkejä. Opinnäytetyötekstissä käydään läpi pelisuunnittelun osa-alueet yleisellä tasolla käyttäen havainnollistavia esimerkkejä muista peleistä. Teoriaosuutta voi verrata opinnäytetyöpeliprojek-tissa käytettyihin käytäntöihin, joista kerrotaan teoriaosuuden jälkeisessä kappaleessa.
Lopullista peliä ei saatu valmiiksi, mutta projektin aikana opitut teoreettiset käytännöt ja valmiiksi saatu materiaali olivat vaivan arvoisia. Tekstissä pohditaan hieman projektin epäonnistumisen syitä ja sen kautta lukija voi oppia välttämään yleisiä ongelmia vastaavanlaisissa peliprojekteissa.