Ryhmätyöskentelyn kehittäminen Hyvinkään P2P:ssä
Jaara, Anna (2011)
Jaara, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611189
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ryhmätyöskentelyä Hyvinkään Laurean P2P:ssä. Opiskelijoille toteutetun kyselyn avulla selvitetään opiskelijoiden näkökulmasta projektiryhmissä esiintyneitä ongelmia sekä sitä, millaista apua opiskelijat kokevat tarvitsevansa näiden ongelmien selvittämiseen ja ennaltaehkäisyyn. Kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella joulukuussa 2010.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään ryhmiä, niiden kehitysvaiheita ja toimintaa, ryhmissä esiintyviä ongelmia, niiden käsittelyä ja ennaltaehkäisyä. Opinnäytetyössä P2P oppimisympäristönä nähdään työyhteisöön verrattavana. Teoria nostaa esiin niitä näkökulmia, joista ryhmän toiminta muodostuu, mitä ryhmän yhteistyön toimivuuteen tarvitaan, kenelle kuuluu vastuu ongelmista ja miten ongelmatilanteissa tulee toimia. Myös ohjaajan toimintaa käsitellään lyhyesti, lähinnä opiskelijan tarpeiden näkökulmasta.
Kyselyssä on keskitytty ryhmiin ja opiskelijoiden kokemuksiin ryhmissä toimimisesta ja ryhmien saamasta ohjauksesta. Kyselyyn sisältyy neljä teemaa: toimiva ryhmä, yhteistyön toimivuus, ongelmien käsitteleminen sekä ongelmien ennaltaehkäisy. Teemojen lisäksi kysymyksiin sisältyy kolme näkökulmaa: yksilö ryhmässä, ryhmä kokonaisuutena sekä ohjaaja. Nämä kolme näkökulmaa perustuvat P2P-mallin ajatukseen oppimiseen vaikuttavista tekijöistä oppimisympäristössä, joista oppiminen syntyy. Kysymykset oli muotoiltu Likertin asteikon mukaisiksi viimeistä avointa kysymystä lukuun ottamatta. Tuloksia tarkastellaan sekä koko vastaajajoukon kannalta, että vuosiluokkia vertaillen ja analysoinnissa on käytetty apuna Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Kyselyyn vastasi 41 opiskelijaa, vastausprosentti oli 51.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Hyvinkään P2P-opiskelijat kaipaavat enemmän ohjausta yhteistyön toimivuuden takaamiseksi, selkeitä kaikille yhteisiä pelisääntöjä, sekä keinoja niin kutsutun vapaamatkustamisen ehkäisemiseksi. Opiskelijoilla on myös taipumus nähdä asiat siten, että ryhmän toisten jäsenten toiminnassa on enemmän vikaa, kuin heidän omassaan. Opinnäytetyön pohjalta on tehty Hyvinkään P2P:lle valmis, kaikille yhteiseen käyttöön tarkoitettu tiimisopimuspohja, joka tuo esiin niitä ryhmän toiminnan kriittisiä kohtia, joissa ristiriitatilanteita helpoimmin syntyy.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään ryhmiä, niiden kehitysvaiheita ja toimintaa, ryhmissä esiintyviä ongelmia, niiden käsittelyä ja ennaltaehkäisyä. Opinnäytetyössä P2P oppimisympäristönä nähdään työyhteisöön verrattavana. Teoria nostaa esiin niitä näkökulmia, joista ryhmän toiminta muodostuu, mitä ryhmän yhteistyön toimivuuteen tarvitaan, kenelle kuuluu vastuu ongelmista ja miten ongelmatilanteissa tulee toimia. Myös ohjaajan toimintaa käsitellään lyhyesti, lähinnä opiskelijan tarpeiden näkökulmasta.
Kyselyssä on keskitytty ryhmiin ja opiskelijoiden kokemuksiin ryhmissä toimimisesta ja ryhmien saamasta ohjauksesta. Kyselyyn sisältyy neljä teemaa: toimiva ryhmä, yhteistyön toimivuus, ongelmien käsitteleminen sekä ongelmien ennaltaehkäisy. Teemojen lisäksi kysymyksiin sisältyy kolme näkökulmaa: yksilö ryhmässä, ryhmä kokonaisuutena sekä ohjaaja. Nämä kolme näkökulmaa perustuvat P2P-mallin ajatukseen oppimiseen vaikuttavista tekijöistä oppimisympäristössä, joista oppiminen syntyy. Kysymykset oli muotoiltu Likertin asteikon mukaisiksi viimeistä avointa kysymystä lukuun ottamatta. Tuloksia tarkastellaan sekä koko vastaajajoukon kannalta, että vuosiluokkia vertaillen ja analysoinnissa on käytetty apuna Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Kyselyyn vastasi 41 opiskelijaa, vastausprosentti oli 51.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Hyvinkään P2P-opiskelijat kaipaavat enemmän ohjausta yhteistyön toimivuuden takaamiseksi, selkeitä kaikille yhteisiä pelisääntöjä, sekä keinoja niin kutsutun vapaamatkustamisen ehkäisemiseksi. Opiskelijoilla on myös taipumus nähdä asiat siten, että ryhmän toisten jäsenten toiminnassa on enemmän vikaa, kuin heidän omassaan. Opinnäytetyön pohjalta on tehty Hyvinkään P2P:lle valmis, kaikille yhteiseen käyttöön tarkoitettu tiimisopimuspohja, joka tuo esiin niitä ryhmän toiminnan kriittisiä kohtia, joissa ristiriitatilanteita helpoimmin syntyy.