Markkinointisuunnitelma - Internet startup
Koivu, Sami; Kantonen, Erno (2011)
Koivu, Sami
Kantonen, Erno
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137782
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointisuunnitelma kehitteillä olevalle Internet-palvelulle, joka on digitaalisesti toimiva yhteisöllinen musiikkipalvelu. Palvelun mahdolliset liiketoimintamahdollisuudet perustuvat lähes täysin suureen käyttäjämäärään. Siksi työn tarkoituksena oli selvittää, miten palvelulle saavutetaan mahdollisimman paljon käyttäjiä, ja miten nämä käyttäjät aktivoidaan tuottamaan lisäarvoa palvelulle. Työn lopullisena tavoitteena oli markkinointisuunnitelma, joka vastaa edellä mainittuihin kysymyksiin.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, itse tuotetusta kyselytutkimuksesta ja markkinointisuunnitelmasta. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin perusteista ja sosiaalisen internetin mahdollistamista markkinointimenetelmistä sekä työkaluista. Työssä tuotettiin itse empiiristä aineistoa, joka luotiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus käsitteli vastaajien medioiden käyttöä. Hyödyntäen käsiteltyä markkinoinnin teoriaa ja itse tuotettua empiiristä aineistoa luotiin markkinointisuunnitelma.
Mediakentässä eletään murrosta, joka on vaikuttanut markkinointiin luoden perinteisten markkinointimallien rinnalle uusia malleja ja mahdollisuuksia. Kaiken taustalla on digitaalisuus, joka mahdollistaa globaalin verkostoitumisen. Tästä seurannut yhteisöllisyys ja kollektiivinen älykkyys ovat tehneet markkinoinnista kaksisuuntaista ja tärkeimmäksi on muodostunut vuorovaikutteisuus ja innovatiivisuus. Siksi myös luotu markkinointisuunnitelma pohjautuu näiden käsitteiden ympärille ottaen huomioon palvelun luonteen, toimintaympäristön ja käytettävissä olevan rajallisen budjetin.
Työssä kartoitettiin kattavasti tehokkaimpia nykyaikaisia markkinointimenetelmiä ja tuotettiin arvokasta tietoa ihmisten median käytöstä. Näiden tietojen pohjalta luotu markkinointisuunnitelma on tiivis kokonaisuus, joka käyttää tehokkaasti hyväkseen digitaalisuuden luomia mahdollisuuksia. Markkinointisuunnitelman tehokkuutta on hyvin vaikea arvioida ennen sen toteuttamista käytännössä. Kehitettävää palvelua ei mahdollisesti koskaan tulla julkaisemaan esimerkiksi rahoitukseen liittyvien haasteiden takia, jolloin markkinointisuunnitelman tehokkuus jää mittaamatta. Siitä huolimatta työssä tuotettua aineistoa ja markkinointisuunnitelmaa voidaan soveltaa käytettäväksi muiden digitaalisten hankkeiden lisäksi myös fyysisten hyödykkeiden ja palvelujen markkinoinnissa.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, itse tuotetusta kyselytutkimuksesta ja markkinointisuunnitelmasta. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin perusteista ja sosiaalisen internetin mahdollistamista markkinointimenetelmistä sekä työkaluista. Työssä tuotettiin itse empiiristä aineistoa, joka luotiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus käsitteli vastaajien medioiden käyttöä. Hyödyntäen käsiteltyä markkinoinnin teoriaa ja itse tuotettua empiiristä aineistoa luotiin markkinointisuunnitelma.
Mediakentässä eletään murrosta, joka on vaikuttanut markkinointiin luoden perinteisten markkinointimallien rinnalle uusia malleja ja mahdollisuuksia. Kaiken taustalla on digitaalisuus, joka mahdollistaa globaalin verkostoitumisen. Tästä seurannut yhteisöllisyys ja kollektiivinen älykkyys ovat tehneet markkinoinnista kaksisuuntaista ja tärkeimmäksi on muodostunut vuorovaikutteisuus ja innovatiivisuus. Siksi myös luotu markkinointisuunnitelma pohjautuu näiden käsitteiden ympärille ottaen huomioon palvelun luonteen, toimintaympäristön ja käytettävissä olevan rajallisen budjetin.
Työssä kartoitettiin kattavasti tehokkaimpia nykyaikaisia markkinointimenetelmiä ja tuotettiin arvokasta tietoa ihmisten median käytöstä. Näiden tietojen pohjalta luotu markkinointisuunnitelma on tiivis kokonaisuus, joka käyttää tehokkaasti hyväkseen digitaalisuuden luomia mahdollisuuksia. Markkinointisuunnitelman tehokkuutta on hyvin vaikea arvioida ennen sen toteuttamista käytännössä. Kehitettävää palvelua ei mahdollisesti koskaan tulla julkaisemaan esimerkiksi rahoitukseen liittyvien haasteiden takia, jolloin markkinointisuunnitelman tehokkuus jää mittaamatta. Siitä huolimatta työssä tuotettua aineistoa ja markkinointisuunnitelmaa voidaan soveltaa käytettäväksi muiden digitaalisten hankkeiden lisäksi myös fyysisten hyödykkeiden ja palvelujen markkinoinnissa.