Itsearviointi julkisella sektorilla : CAF-mallin pilotointi Viestintäviraston yksikössä
Nyholm, Anu (2011)
Nyholm, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia itsearvioinnin käyttämistä organisaation kehittämisen työkaluna julkisella sektorilla. Työssä tutkittiin valtion viraston yhden yksikön toimintoja CAF-itsearviointimallin avulla sekä arvioinnilla saavutettuja hyötyjä ja toiminnan kehittymistä. Työssä arvioidaan myös CAF-mallin soveltuvuutta koko viraston toimintojen arviointiin. Työ jakaantuu kolmeen eri osaan, jossa ensimmäinen osa käsittää katsauksen käytettyihin tutkimusmenetelmiin. Toisessa osassa käsitellään julkisen sektorin tilaa ja muutoksia sekä itsearvioinnin käyttöä julkisella sektorilla. Kolmannessa osassa on esitelty tutkimuksen kohde sekä tutkimuksen tulokset.
Itsearvioinnilla tarkoitetaan organisaation sisällä tehtävää oman toiminnan arviointia ja se perustuu tavallisesti yhteisen arviointikriteeristön käyttöön. Yrityksissä itsearviointia on käytetty jo kauan johdon apuvälineenä organisaation kehittämisessä ja nyt myös julkisella sektorilla toimintojen arviointi on tullut osaksi johtamista ja kehittämistä.
CAF (Common Assessment Framework) on EU-jäsenmaiden yhteistyönä kehitetty julkisen sektorin organisaatioiden laadunarviointimalli, jonka ensimmäinen pilottiversio ilmestyi toukokuussa 2000, ja uusin itsearviointimallin versio CAF 2006 julkistettiin Tampereella järjestetyssä Euroopan unionin neljännessä julkisen sektorin laatukonferenssissa.
Itsearviointikokeilu toteutettiin Viestintäviraston Kaupanpidon valvontayksikössä. Viestintävirasto on sähköisen viestinnän asiantuntijaviranomainen, jonka toiminnan ydin on viestintämarkkinoiden toimivuuden ja tehokkuuden turvaaminen sekä häiriöttömien ja turvallisten viestintäyhteyksien takaaminen. Arviointia tehtäessä Kaupanpidon valvontayksikkö kuului Viestintäviraston Radiohallinnon tulosalueeseen ja sen tehtäviä olivat radio- ja telepäätelaitteiden markkinavalvonta, suojauksen purkujärjestelmien markkinavalvonta sekä viestintämarkkinalaissa säädetyn hintakytkysäännöksen valvonta.
CAF-mallin avulla tehty itsearviointikokeilu Viestintäviraston Kaupanpidon valvontayksikössä toi esille monia kehittämiskohteita sekä arvioita siitä, miten arviointimalli sopii julkisen sektorin organisaation itsearviointiin. Näitä kokemuksia voitiin käyttää hyväksi koko Viestintäviraston toimintojen arvioinnissa.
Organisaation toiminnan kehittäminen voidaan suunnitella ja toteuttaa monella eri tavalla. Jokainen kehittämisprojekti on ainutlaatuinen, joten CAF-mallin soveltuvuutta arviointityökaluna tulee tarkastella huolella. Hyvin suoritettu itsearviointi tukee organisaation kehittämistarpeiden ja –valmiuksien kartoittamista järjestelmällisellä tavalla ja sopii hyvin ensimmäiseksi vaiheeksi kehitysohjelman käynnistämiseen ja kehitysprojektin etenemisen seuraamiseen sekä tulosten ja niiden pysyvyyden mittaamiseen.
Itsearvioinnilla tarkoitetaan organisaation sisällä tehtävää oman toiminnan arviointia ja se perustuu tavallisesti yhteisen arviointikriteeristön käyttöön. Yrityksissä itsearviointia on käytetty jo kauan johdon apuvälineenä organisaation kehittämisessä ja nyt myös julkisella sektorilla toimintojen arviointi on tullut osaksi johtamista ja kehittämistä.
CAF (Common Assessment Framework) on EU-jäsenmaiden yhteistyönä kehitetty julkisen sektorin organisaatioiden laadunarviointimalli, jonka ensimmäinen pilottiversio ilmestyi toukokuussa 2000, ja uusin itsearviointimallin versio CAF 2006 julkistettiin Tampereella järjestetyssä Euroopan unionin neljännessä julkisen sektorin laatukonferenssissa.
Itsearviointikokeilu toteutettiin Viestintäviraston Kaupanpidon valvontayksikössä. Viestintävirasto on sähköisen viestinnän asiantuntijaviranomainen, jonka toiminnan ydin on viestintämarkkinoiden toimivuuden ja tehokkuuden turvaaminen sekä häiriöttömien ja turvallisten viestintäyhteyksien takaaminen. Arviointia tehtäessä Kaupanpidon valvontayksikkö kuului Viestintäviraston Radiohallinnon tulosalueeseen ja sen tehtäviä olivat radio- ja telepäätelaitteiden markkinavalvonta, suojauksen purkujärjestelmien markkinavalvonta sekä viestintämarkkinalaissa säädetyn hintakytkysäännöksen valvonta.
CAF-mallin avulla tehty itsearviointikokeilu Viestintäviraston Kaupanpidon valvontayksikössä toi esille monia kehittämiskohteita sekä arvioita siitä, miten arviointimalli sopii julkisen sektorin organisaation itsearviointiin. Näitä kokemuksia voitiin käyttää hyväksi koko Viestintäviraston toimintojen arvioinnissa.
Organisaation toiminnan kehittäminen voidaan suunnitella ja toteuttaa monella eri tavalla. Jokainen kehittämisprojekti on ainutlaatuinen, joten CAF-mallin soveltuvuutta arviointityökaluna tulee tarkastella huolella. Hyvin suoritettu itsearviointi tukee organisaation kehittämistarpeiden ja –valmiuksien kartoittamista järjestelmällisellä tavalla ja sopii hyvin ensimmäiseksi vaiheeksi kehitysohjelman käynnistämiseen ja kehitysprojektin etenemisen seuraamiseen sekä tulosten ja niiden pysyvyyden mittaamiseen.