Varastointinimikkeiden kannattavuuden ja tuotantotehokkuuden korrelaatio : case: Oy Hartwall Ab, Lahti
Seppälä, Ilkka (2011)
Seppälä, Ilkka
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035837
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee teollisen yrityksen varastointinimikkeiden kannattavuutta ja tuotantotehokkuutta sekä näiden kahden tekijän välistä korrelaatiota. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää nimikkeiden kannattavuus katetuottolaskennan keinoin. Kannattavuutta tarkastellaan pakkaus- ja juomatyypeittäin sekä tuotantolinjoittain. Toisena tavoitteena on selvittää nimikkeiden tehokkuus tuotantolinjoilla riittävällä laskennallisella tasolla, jotta mahdollinen korrelaatio kannattavuuden ja tuotantotehokkuuden välillä pystytään todistamaan luotettavasti.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta siihen liittyy myös kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä. Tutkimustulokset perustuvat tietokantaan, jossa on analysoitu Oy Hartwall Ab:n varastointinimikkeet. Kohdeyrityksen tietojärjestelmät olivat tärkeässä roolissa tietokantaa rakennettaessa, minkä vuoksi niiden merkitystä on korostettu työssä erikseen. Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin Hartwall Lahden tuotantolaitoksella syksyllä 2010.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kannattavuutta, katetuottolaskentaa, tuotannon tehokkuutta ja tuotannon johtamista. Osuudessa perehdytään myös tietokantojen rakentamiseen ja johdon tietojärjestelmiin.
Empiriaosuudessa esitellään case-yritys, sen tuotanto-toimitusketju ja tutkimustyössä käytetyt tietojärjestelmät. Osuudessa tutustutaan myös yhden tuotantolinjan toimintaan, tutkimustietokantaan ja siinä käytettyihin mittareihin.
Tutkimuksessa onnistuttiin kannattavuuden arvioinnissa ja tuotantotehokkuuden mittaamisessa hyvin. Tuloksista selvisi, että varastointinimikkeiden näkökulmasta tarkasteltuna kannattavuuden ja tuotantotehokkuuden välillä ei ole selvää korrelaatiota. Yksittäisten nimikkeiden, eri juomakategorioiden, pakkaustyyppien ja tuotantolinjojen kannattavuudesta tehtiin hyviä havaintoja, mutta niitä ei saatu julkaista työssä.
Johtopäätöksissä todettiin, että kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, ettei tuotantotehokkuutta parantamalla pystytä vaikuttamaan merkittävästi varastointinimikkeiden kannattavuuteen. Jatkotutkimusaiheena suositeltiin tuotteiden kannattavuuden parantamista tuotepakkauksia kehittämällä.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta siihen liittyy myös kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä. Tutkimustulokset perustuvat tietokantaan, jossa on analysoitu Oy Hartwall Ab:n varastointinimikkeet. Kohdeyrityksen tietojärjestelmät olivat tärkeässä roolissa tietokantaa rakennettaessa, minkä vuoksi niiden merkitystä on korostettu työssä erikseen. Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin Hartwall Lahden tuotantolaitoksella syksyllä 2010.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kannattavuutta, katetuottolaskentaa, tuotannon tehokkuutta ja tuotannon johtamista. Osuudessa perehdytään myös tietokantojen rakentamiseen ja johdon tietojärjestelmiin.
Empiriaosuudessa esitellään case-yritys, sen tuotanto-toimitusketju ja tutkimustyössä käytetyt tietojärjestelmät. Osuudessa tutustutaan myös yhden tuotantolinjan toimintaan, tutkimustietokantaan ja siinä käytettyihin mittareihin.
Tutkimuksessa onnistuttiin kannattavuuden arvioinnissa ja tuotantotehokkuuden mittaamisessa hyvin. Tuloksista selvisi, että varastointinimikkeiden näkökulmasta tarkasteltuna kannattavuuden ja tuotantotehokkuuden välillä ei ole selvää korrelaatiota. Yksittäisten nimikkeiden, eri juomakategorioiden, pakkaustyyppien ja tuotantolinjojen kannattavuudesta tehtiin hyviä havaintoja, mutta niitä ei saatu julkaista työssä.
Johtopäätöksissä todettiin, että kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, ettei tuotantotehokkuutta parantamalla pystytä vaikuttamaan merkittävästi varastointinimikkeiden kannattavuuteen. Jatkotutkimusaiheena suositeltiin tuotteiden kannattavuuden parantamista tuotepakkauksia kehittämällä.